תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

מגשר לענייני משפחה

ערן עזרא הינו עו"ד ומגשר לענייני משפחה. משרדו של עו"ד עזרא עוסק שנים רבות בתחום הגישור והביא לפתרונות סכסוכים מורכבים. מהו גישור? גישור הוא דרך ליישב סכסוך במקום ניהול של הליך משפטי. כאשר צדדים עומדים בפני הליך גישור עומדים בפניהם נושאים רבים שיש ליתן מענה לגביהם, ובין יתר הנושאים חשוב להכיר את הנושאים הבאים:

  • מה זה גישור?
  • מהו הליך גישור?
  • סוגי גישור
  • כללי גישור
  • עקרונות מנחים בגישור
  • האם גישור מחייב את הצדדים?
  • האם ניתן לחשוף דברים שנאמרו בגישור?
  • האם הליך גישור יכול להיות בזמן שמתנהל הליך משפטי?
  • האם מגשר עורך הסכם?
  • מהו הסכם גישור?
  • האם מגשר לענייני משפחה הוא גם עורך דין?
  • כמה עולה גישור גירושין? האם גישור יותר יקר מהליך גירושין?

 

מהו גישור בענייני משפחה

מהו גישור בענייני משפחה? המדובר בהליך ליישוב סכסוכים במקום לנהל הליך משפטי מורכב. מקורו של ההליך במילה "גשר" – קרי לייצר "גשר" בין צדדים שיש ביניהם מחלוקת במטרה להביאם להסכמות כוללות. גישור בענייני משפחה מתבצע באמצעות צד ג' שהינו גורם נייטרלי ואובייקטיבי, בדרך כלל עורך דין מגשר בענייני משפחה, אשר מנהל את ההליך והוא פועל בהתאם לכללים הקבועים בדין.

תפקידו של מגשר בדיני משפחה, הוא לסייע לצדדים לפתור את הסכסוך ביניהם בדרכי נועם ושלום. גישור נפוץ מאוד בהליכי גירושין וסכסוכי משפחה, אך לא רק. גישור יכול להיות גם בתחומים נוספים – כאשר המטרה מאוד ברורה – לנסות לגשר וליישב סכסוך בין אנשים שיש ביניהם מחלוקות.

מאוד חשוב לבוא להליך גישור בענייני משפחה בראש פתוח ובנפש חפצה לצורך הצלחת התהליך. חשוב לבחור מגשר בענייני משפחה שהצדדים סומכים עליו ושהינו בעל הניסיון והיכולת בגישור פערים. יש הליכים אשר דורשים עריכת הסכם וחתימתו ללא צורך באישור של בית משפט ויש הליכים אשר חובה להביא את ההסכם לאישורו של בית משפט.

סוגי גישור

מהם סוגי הגישור הקיימים? כאשר מדברים על גישור חשוב לדעת שיש מספר גדול של סוגי גישור ולהלן דוגמאות: גישור במשפחה, סכסוך גירושין, גישור גירושין, בין סבא וסבתא לבין הורים, בסכסוך עסקי, בסכסוך בין יורשים, סכסוך אזרחי, בהליכים פליליים, בין חברות, סכסוכי עובד מעביד ועוד.

במסגרת יישוב סכסוכים ומחלוקות בוחרים הצדדים צד ג' (שהינו כאמור מגשר), אשר מיומן, בעל כישורים מתאימים, לצורך פתרון הסכסוך ביניהם. תפקידו כאמור "לגשר" – בין הצדדים שבאים בפניו. המדובר בצד שלישי אשר אינו מעורב בהליך, שהינו נייטרלי, אובייקטיבי שיסייע להבאת הצדדים לניסוח הסכם טוב אשר יהיה מקובל על שניהם.

אחד ההליכים הנפוצים – הם הליכי גישור גירושין. במקום לנהל מלחמות על תביעת גירושין, תביעת משמורת ילדים, תביעת מזונות, תביעה כתובה ועוד ועוד, צדדים שאין שורר ביניהם השלום יכולים להביא את הסכסוך בפני צד ג' נייטראלי, שיסייע בידם, להביא להסכם גירושין. בבסיס ההחלטה של צדדים מתגרשים צריכה לבוא ההנחה שטובת הילדים מעל הכל.

החלטה זו תסייע להם מאוד לצדדים להגיע להסכם גירושין שישקף גם את טובת ילדיהם הקטינים.

 

חוק גישור בענייני משפחה

תקנות בתי המשפט (גישור), תשנ"ג-1993 מפרטות נושאים חשובים לגבי ההליך ולגבי מושגים הקשורים אליו, לרבות גישור, הסדר גישור, יחידת הגישור, מגשר, תקנות רשימת המגשרים ועוד.

 

הליך גישור

הליך גישור יכול להתבצע באמצעות מגשר אחד או אף מספר מגשרים יחד (נהוג לא יותר מ -2), בהתאם לנסיבות העניין. ניתן לבצע את ההליך בין אנשים פרטיים שיש ביניהם סכסוך ואף בין חברות. ההליך יכולה להתבצע במגוון רחב של דרכים, יש מקרים של פגישות משותפות עם המגשר ויש מקרים בהם המגשר יבצע פגישות נפרדות.

יישוב סכסוך בדרך של גישורים מתבצע לחוץ לכותליו של בית המשפט. ההליך מאופיין בכך שהצדדים מעוניינים להימנע מניהול מאבקים משפטיים והכרעה בבית משפט. באמצעות דרך זו, הצדדים למעשה, בנוכחות המגשר, יכולים למצוא דרכים יצירתיות לפתרונות המחלוקות וכך אף למקסם את התועלת שלהם. ההליך ראוי לצדדים אשר חלוקים בנושא מסוים, המדובר בהליך וולונטרי אשר הצדדים מיוזמתם מחליטים ליישב את הסכסוך בהסכמה.

אחד המאפיינים המרכזיים – הינו שהתהליך חסוי. כל הנאמר בו חסוי ולא מאפשר חשיפה בפני ערכאה משפטית כאשר הבסיס ברור – ניסיון להידברות ללא חשש שמא ייעשה שימוש בדברים שנאמרו בגישור.

כלל נוסף הינו – שלא ניתן לזמן מגשרים לעדות בפני בית משפט. חשוב לדעת שגם כאשר צדדים נמצאים במהלך הליך משפטי, הם יכולים במהלכו לפנות למגשר. הכל תלוי ברצונם של הצדדים. לעיתים אף בית המשפט יוזם זאת. המדובר בהליך וולונטרי ולכן כל צד יכול ליזום את הפסקתו של ההליך.

 

כללי הגישור בענייני משפחה

המגשר יסביר לצדדים שמגיעים בפניו כבר בתחילת התהליך על מה שהולך להתרחש במפגשים ואת הכללים המקובלים ואלו שיחולו. המגשר אף יסביר מראש על הסכם שכר טרחתו על מגשר יש חובות שחלות עליו על פי הוראות הדין. צד אשר נכנס להליך חשוב שיכיר את חובותיו של מי שמנחה/מוביל את הגישור שבעניינו.

יש הוראות בדין המסדירות את החובות והכללים. תקנות בית משפט (גישור), בין היתר, מגדירות את הכללים אשר חלים בתחום. חובה על מגשר בענייני משפחה לפעול בהגינות ובתום לב. אסור למגשרים לקבל מינוי גישור ככל שיש חשש לניגוד עניינים. חובה לשמור על הפרטיות ועל סודיות ההליך.

דברים אשר נמסרים בהליך לא ישמשו ראיה בערכאות משפטיות וכאמור חל חיסיון על מה שנאמר בהליך. ככל שאחד המגושרים מבקש לשמור על סודיות מידע, המגשר ישמור על סודיות הדברים. המגשר לא ייעץ לצדדים בעניינם שאין הם בתחומו והוא אף ימליץ לצדדים לקבל ייעוץ נפרד בתחום הספציפי הדרוש לעניין.

 

אז איך לבחור מגשר לענייני משפחה מומלץ? איך לבחור מגשר גירושין מומלץ?

כאשר מחפשים מגשר גירושין מומלץ או מגשרים מומלצים חשוב להבין מה המחלוקות שעליהם צריך לגשר ומה המקצועיות הנדרשת. לדוגמא, מגשר מומלץ – הוא בעל מקצוע אשר יש לו את הניסיון והידע לפתור מחלוקות בדרך זו. אם נניח, צדדים מצויים בסכסוך משפחתי והם מעוניינים במגשר אשר יפתור להם סוגיות כלכליות ובענייני קטינים, את הידע והניסיון יהיה לעורך דין לדיני משפחה.

 

עורך דין מגשר גירושין

לא כל מגשר הוא גם עורך דין. יחד עם זאת, בהרבה מקרים, צדדים בוחרים מגשר עורך דין בגלל הידע וההכרות של הוראות הדין והניסיון. כך למשל, בתחום של גישור גירושין – צדדים יבחרו עורך דין לדיני משפחה. במקרים של גישור בעניינים של רשלנות רפואית, עו"ד לנזיקין וכדומה. המשמעות היא שמי שמנהל את הליך הגישור יהיה בקיא בתחומו ובעל ניסיון מתאים.

 

עקרונות מרכזיים מנחים

הסכם גישור – בתחילת ההליך יחתמו הצדדים עם המגשר על הסכם גישור

תקשורת – חשוב שתהיה תקשורת מיטיבה בין המגשר לבין המגושרים

תום לב – חשוב שההליך ינוהל בתום לב הן מבחינת המגשר והן מבחינת המגושרים

הליך רצוני – חשוב שכל צד יהיה חלק בתהליך מתוך רצון טוב וחופשי וללא כפייה

ייעוץ – כל אחד מהצדדים רשאי בכל שלב להתייעץ עם עורכי דין חיצוניים

חיסיון – המגשר לא חושף דברים שנאמרו בגישור

ייצוג – כל אחד מהצדדים רשאי ויכול להיות מיוצג על ידי עורך דין בהליך

הסכם – כל הסכם במסגרת גישור ייעשה בדרך של הסכמה משותפת.

 

שאלות ותשובות בנושא מגשר לענייני משפחה

עורך דין הוא בעל מקצוע מוסמך שיכול לסייע לזוגות מתגרשים ביצירת חוזה מחייב המפרט כיצד תנוהל המשמורת המשותפת על הילדים המשותפים שלהם, אחרי הגירושין. בכוחו של עו"ד לייצג את האינטרסים של לקוחותיו במסגרת הסכם כזה הודות לבקיאותו בהוראות החוק הרלוונטיות, ההלכה הפסוקה וניסיונו בתיקי משמורת.

עורך דין משמורת משותפת מסייע למיוצגיו בעריכת הסכם משמורת משותפת חוקי, קביל, מחייב והוגן, אולם גם בהיבטים הבירוקרטיים הנוגעים לאיסוף המסמכים הנחוצים להכנת ההסכם, הגשת ההסכם לאישור בית המשפט ונקיטת צעדים משפטיים לטובת אכיפתו, במידת הצורך.

הצעד הראשון למציאת עורך דין גירושין טוב ומומלץ להכנת הסכם משמורת משותפת, הוא לבצע תחקיר מקדים. נקודת פתיחה טובה להתחיל בה, היא לחפש עורכי דין לענייני משפחה שיש להם ניסיון רב בטיפול בתיקי משמורת משותפת. ניתן לעשות זאת על ידי חיפוש באינטרנט, בקשת המלצות מחברים או מבני משפחה שהסתייעו בעורך דין לענייני משמורת בהליך הגירושין שלהם או באמצעות בדיקה בספר עורכי הדין של לשכת עורכי הדין בישראל.

קיום משמורת משותפת על הילדים אינו מסתכם בשלב עריכת הסכם המשמורת המשותפת או החתימה עליו. מדובר במערכת יחסים ארוכת טווח שעל בני הזוג לשמר ביניהם לטובת הילדים עד הגיעם של הילדים לגיל 18 שנים, כך – לאורך שנים רבות לאחר גירושיהם. מטבע הדברים, במערכת יחסים כזו עלולים לצוץ מגוון קשיים. המקצועיות והניסיון של עורך הדין בעריכת הסדרי משמורת משותפת, הם הבסיס להכנת הסכם שייתן מענה ברור גם למחלוקות פוטנציאליות כאלו ויחסוך מהצדדים דיונים משפטיים ארוכים ומורכבים.

 

מגשר לענייני משפחה

מגשר לענייני משפחה

עוד באותו נושא:

יתרונות בגישור

גירושין הם תהליך מורכב ומאתגר, המלווה ברגשות מעורבים. בנסיבות אלו, הליך גירושין בבית משפט יכול להיות ארוך, יקר ומייגע, ולגרום לנזק רב לבני הזוג ולילדיהם.

קרא עוד...
תפקיד המגשר

מצאתם את עצמכם מסובכים בסכסוך ירושה או מתמודדים עם המורכבות של גירושין? הליך הגישור מציע דרך ראויה ומומלצת לפתרון המחלוקות. במסגרת מאמר זה נבהיר את

קרא עוד...
עורך דין גישור

אחת הדרכים הנפוצות לפירוק נישואין בישראל היא באמצעות הליך גישור גירושין. בתהליך זה הצדדים עובדים עם מגשר ניטרלי כדי להגיע להסכם גירושין שמקובל על שניהם,

קרא עוד...
חוק גישור חובה

חוק הסדר התדיינויות בסכסוכים משפחתיים נחקק בשנת 2014 ונכנס לתוקפו בשנת 2016. דבר חקיקה זה מוכר בישראל גם כ"חוק גישור חובה" ובמדריך הבא נסביר אודותיו

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>