תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

הסכם חיים משותפים

עורך דין ערן עזרא

עודכן לאחרונה בתאריך 07/11/2023

הסכם חיים משותפים הוא מסמך משפטי מחייב, המסדיר היבטים מרובים בין בני זוג הגרים יחדיו ומנהלים משק בית משותף. הוא מותאם במיוחד לזוגות לא נשואים, והוא דומה מאוד להסכם ממון שמשתמשים בו בדרך כלל זוגות נשואים. בדרך כלל, הסכם זה קובע מסגרת של זכויות וחובות, נותן פתרונות לענייני חיי היום-יום, כמו גם טיפול ברכוש ובנושאים אחרים שעלולים להתעורר במקרה מצער של פרידה.

 

למה נועד הסכם חיים משותפים?

הסכם חיים משותפים משמש להסדרת עניינים שונים בין בני זוג הגרים יחד וחולקים משק בית במשותף. בניגוד להסכם ממון, המיועד לזוגות נשואים, הסכם זה מיועד לזוגות לא נשואים או לידועים בציבור. היתרונות של יצירת הסכמי חיים משותפים הם רבים. ראשית, הוא מבסס הכרה רשמית בקשר, ומאפשר גישה להטבות שונות.

יתרה מכך, הוא מטפל בנושאים מכריעים הנוגעים לרכוש, ילדים משותפים וסיבוכים פוטנציאליים אחרים שעלולים להתעורר במקרה של פרידה. אמנם זה עשוי להיות לא נוח לחשוב על סיום מערכת יחסים במהלך תקופה הרמונית בזוגיות, אך מקובל ומועיל להכין הסכם כזה כאמצעי זהירות, ולהבטיח שכל הסעיפים החשובים כלולים בו.

 

מי יכול להפיק תועלת מהסכם חיים משותפים?

הסכם החיים המשותפים מתאים לזוגות הבוחרים שלא להתחתן או שאינם יכולים לעשות זאת. זהו פתרון משפטי המתאים במיוחד לזוגות חד מיניים, ידועים בציבור וזוגות פסולי חיתון בנסיבות ייחודיות כמו כהן וגרושה שחיים יחד. זוגות אלו אינם נהנים במלואן מכל ההוראות החוקיות המסדירות הסדרי רכוש, זכויות וחובות אחרות החלות בדרך כלל על זוגות נשואים.

לפיכך, חשיבותם של הסכמים לחיים משותפים מתבטאת בהבטחת זכויותיהם והאינטרסים של שני הצדדים בזוגיות כזו.

 

אילו נושאים מטופלים במסגרת הסכם חיים משותפים?

הסכם חיים משותפים, במיוחד עבור ידועים בציבור, משמש לפתרון עניינים שונים הנוגעים לרכוש במקרה של פרידה. עם זאת, היקפו משתרע מעבר לרכוש וכולל בדרך כלל מספר סעיפים סטנדרטיים חיוניים, שיכולים לחסוך עוגמת נפש, זמן וכסף רב בעתיד מן הצדדים החתומים עליו:

  • הכרה בזוגיות: כמעט כל הסכם חיים משותפים מתחיל בסעיף המכיר בזוגיות של בני הזוג. בסעיף זה מוצהר כי בני הזוג חולקים משק בית משותף ומופיע מידע על משך מערכת היחסים ביניהם ומתי החלו לחיות יחד או לחלוק רכוש משותף. הצהרה זו מדגישה את רצונם האמיתי להקים תא משפחתי מאוחד.
  • הגדרה של רכוש נפרד: כל אחד מבני הזוג מביא את רכושו הפרטי שנצבר לפני הזוגיות, למערכת היחסים. בהסכם לחיים משותפים חשוב להגדיר את הזכויות הנוגעות לנכסים האלו. ההסכם מבהיר איזה נכס יהפוך לרכוש משותף ומה יישאר בחזקת רכוש נפרד בכל מצב.
    הוא מתייחס גם לעסקאות פוטנציאליות בנכסים אלו ומתווה את גורלו של הנכס במקרה של פרידה. בנוסף, ההסכם אמור לכסות את ההכנסות הפירותיות מהרכוש הנפרד, כגון ההכנסה משכר דירה מדירה שבבעלות בן זוג אחד בלבד.
  • התייחסות לרכוש משותף: ההסכם חייב להתייחס גם לחלוקת הרכוש המשותף במקרה של פרידה. המונח "רכוש משותף" מתייחס לנכסים שנצברו במהלך הקשר הזוגי, וההסכם מפרט כיצד יש לחלקם בין הצדדים במידה ויפרדו. לדוגמה, במקרה של דירה בבעלות משותפת, ההסכם מתווה כיצד יחולק השווי של הנכס.
  • טיפול במתנות וירושות: על ההסכם לבסס את גישת הצדדים למתנות וירושות שהתקבלו בנפרד לפני או במהלך הקשר ביניהם. בדרך כלל, ההסכם מתאר מה יקרה לנכס כזה במקרה של פרידה.
  • ניהול כספי משק הבית: ההסכם צריך להתייחס לאופן שבו בני הזוג מתכוונים לנהל את כספי משק הבית שלהם. זה כולל החלטות לגבי פתיחת חשבון בנק משותף וקביעת אופן תשלום ההוצאות, בין אם באופן שווה או פרופורציונלי על בסיס משכורתו של כל בן זוג.

 

על ידי הכללת סעיפים חשובים אלה בהסכם החיים המשותפים, זוגות יכולים לטפל באופן יזום בקונפליקטים פוטנציאליים ולהבטיח בהירות בהיבטים שונים של מערכת היחסים ביניהם.

 

היתרונות של יצירת הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים מסדיר נושאים חשובים רבים, והבנת היתרונות שלו מדגישה מדוע זוגות שאינם נשואים צריכים לשקול בחום לערוך הסכם כזה.

להלן כמה יתרונות מרכזיים ביצירת הסכמי חיים משותפים:

  1. תוקף משפטי: מומלץ להביא הסכם זה לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה וליתן לכל הוראותיו תוקף של פסק דין.
  2. הכרה רשמית במערכת היחסים: הסכם החיים המשותפים כולל כאמור, סעיף המכיר במערכת היחסים בין בני הזוג. הכרה זו טומנת בחובה יתרונות משמעותיים עבור ידועים בציבור ובמיוחד עבור זוגות חד מיניים, שכן היא מבטלת מחלוקות לגבי מערכת היחסים ביניהם. הוכחה רשמית זו תקפה עבור רשויות שונות ומזכה את הזוג בהטבות הניתנות בדרך כלל לזוגות נשואים, כגון קצבאות ביטוח לאומי.
    יתרה מכך, גם בעניינים הנוגעים לרכוש, חלים על ידועים בציבור הדינים המסדירים יחסי ממון בין בני זוג. עם זאת, הקביעה אם בני זוג מוכרים באמת כידועים בציבור, מתגלה לעיתים כמשימה מאתגרת. למרבה המזל, הסכם לחיים משותפים פותר את הנושא בנקל.
  3. וודאות בנוגע לסוגיות רכוש: זוגות שנפרדים, בעיקר ידועים בציבור, מתמודדים לרוב עם מחלוקות הקשורות ברכוש, הנוגעות לסוגיות כגון מתי החל שיתוף הרכוש ביניהם, סיווג הרכוש כמשותף או נפרד ועוד. הסכמי חיים משותפים מתייחסים לעניינים אלו באופן מקיף, ומונע מחלוקות ומאבקים משפטיים פוטנציאליים שיכולים להיות ממושכים, יקרים ומורכבים מאוד.
  4. תחושת ביטחון: הסכם מסוג זה מספק לשני הצדדים תחושת ביטחון. הוא מתאר בבירור את התוצאות במקרה של פרידה, תוך ציון חלוקת הנכסים והבעלות עליהם, בין שאר ההוראות החשובות.

 

על ידי הבנת היתרונות של הסכמי חיים משותפים, זוגות יכולים לקבל החלטות מושכלות כדי להגן על האינטרסים שלהם ולבנות בסיס איתן למערכת היחסים שלהם.

 

לסיכום – איך מכינים הסכם חיים משותפים?

הסכם חיים משותפים – צדדים שאין בכוונתם להינשא (לדוגמא ידועים בציבור), יכולים לערך הסכם לחיים משותפים שיכלול את כל ההתייחסויות הרכושיות שלהם. הסכם מזוג זה, מסדיר את היחסים הרכושיים עם תחילתם, הסדרת היחסים הכלכליים לגבי נכסים שייצברו במהלך החיים המשותפים וגם את היחסים הרכושיים בפרידה.

הסכם זה יכול לכלול גם את ענייני משמורת הילדים, מזונות, ועוד. לעומת הסכם בין בני זוג נשואים, הסכם זה לא מחייב אישור ערכאות משפטיות.

מתוך הכרה במשמעות של הסכם חיים משותפים, מומלץ מאוד לעשות זאת בקפידה ובאופן מושכל. פנייה להכוונה של עורך דין לענייני משפחה היא המסגרת לקבלת ייעוץ רב ערך לגבי עריכת הסכם מדויק ומותאם אישית. אמנם ניתן ליצור הסכם כזה באופן עצמאי, אך כדאי לשקול את היתרונות הרבים הגלומים בהכנתו באופן מקצועי ויסודי בידי עו"ד דיני משפחה מנוסה.

 

שאלות ותשובות בנושא הסכם חיים משותפים

מומלץ מאוד לאשר הסכם זה בערכאה השיפוטית בכדי שהוא יאושר ויקבל תוקף של פסק דין.

הכרה רשמית בזוגיות, כפי שניתנת במסגרת הסכם לחיים משותפים, מעניקה לשני הצדדים בקשר בהירות ומצמצמת מחלוקות אפשריות, במיוחד עבור ידועים בציבור וזוגות חד מיניים, תוך שהיא מבטיחה זכאות להטבות וזכויות המיועדות על פי חוק לזוגות נשואים וידועים בציבור.

הסכמי חיים משותפים מגדירים איזה רכוש נפרד ומשותף לבני זוג, מתווה את חלוקתו במקרה של פרידה ומונע מחלוקות ממושכות ומורכבות בענייני רכוש.

אמנם ניתן לנסח הסכם כזה באופן עצמאי, אך פנייה להכוונה מעורך דין משפחה יכולה להבטיח ניסוח מדויק ומותאם אישית, המציע תובנות חשובות ודגשים חיוניים כדי לטפל בבעיות עתידיות פוטנציאליות ביעילות.

 

הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים

עוד באותו נושא:

ביטול הסכם גירושין

ביטול הסכם גירושין האם ניתן להביא לביטול הסכם גירושין – ממון – שלום בית גירושין? הסכם הינו חוזה שנחתם בין שני צדדים. קיימים חוזים אשר

קרא עוד...
הסכם גירושין

הסכם גירושים האתר מכיל דוגמאות להסכם גירושים לרבות כל הנושאים החשובים שעליכם לכלול במסגרת הסכם זה. ניתן לאשר הסכם זה הן בבית משפט לענייני משפחה

קרא עוד...
הסכם שלום בית גירושין

הסכם שלום בית ולחלופין גירושין זוגות שחוו משבר בנישואיהם, עברו את מסכת המחשבות על ממון, משמורת ילדים, מזונות, זכויות סוציאליות וכדומה. נישואין שעלו על שרטון והציפו

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>