תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

משמורת, אחריות הורית, חלוקת זמני שהות

עורך דין ערן עזרא

עודכן לאחרונה בתאריך 12/02/2021

חלק מהמושגים המשמעותיים בדיני משפחה קשורים לנושא הקטינים הם: משמורת קטינים, החזקת קטינים, אחריות הורית וזמני שהות. אחד הנושאים המרכזיים שמעורר מחלוקת בין בני זוג מתגרשים – הוא נושא חלוקת זמני השהות של כל הורה עם הילדים.

המושג המרכזי בכל נושא קטינים בסכסוכי גירושין הינו – טובת הקטין. הלכה פסוקה היא שבסכסוך הנסב סביב קטין – טובתו של הקטין היא "עמוד האש היא עמוד הענן שיוליכנו הדרך". שיקול העל – הינו שיקול של טובת הילד. והיא זו שתכריע. בנסיבות אלו הערכאות המשפטיות אשר דנות בסוגיות קטינות רואות בראש ובראשונה את טובת הילד כעיקרון על.

המושג טובת הקטין הינו מושג כללי אשר חובה על בית המשפט הנכבד לצקת תוכן בכל מקרה לנסיבותיו. לא מדובר בשיקול שהינו תיאורטי או כללי, אלא המדובר בשיקולים ספציפיים הקשורים לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה.

ההכרעה בעניין טובת

ו של הילד מבוססת על כלל הראיות המונחות בפני אותה ערכאה שיפוטית. במסגרת זו, עדויות מהצדדים, התרשמות הערכאה השיפוטית מעדויות הצדדים ומגורמים מקצועיים ובעלי ניסיון, לרבות מומחים, עובדים סוציאליים, גורמי רווחה, מטפלים מקצועיים ועוד.

חוות דעת של גורמים מקצועיים מסייעת לערכאה השיפוטית לקבל החלטות בשאלות של החזקת הקטינים והסדרי השהות. תסקיר של גורמי הרווחה מספק התרשמות אובייקטיבית ומקצועית אשר מסייעת לערכאה השיפוטית להכריע בסוגיה הרגישה.

חרף זאת – חשוב לזכור – כי חוות דעת המומחים, תסקרים, אנשי המקצוע הם אלו שמספקים המלצות. שיקול הדעת המכריע בכל עניין אם לאמץ חוות דעת זו או אחרת נתונה אך ורק לבית המשפט. בית המשפט אינו משמש "כחותמת גומי".

אומנם ככלל, הערכאה השיפוטית תאמץ חוות דעת מומחה בעניינו של קטין, וזאת אלא אם כן סבר בית המשפט שיש טעמים כבדים שמצדיקים לסטות מאותה ההמלצה.

 

תסקיר ממחלקת הרווחה

תסקיר של עובדת סוציאלית לסדרי דין מהווה כלי משמעותי מאוד לכל נושא חלוקת זמני השהות של כל הורה עם הקטין. יש חשיבות רבה להכרת הנושא ולהכנה לקראת ביקור של עובדת סוציאלית. תסקיר מעניק לבית המשפט התרשמות אובייקטיבית ומקצועית של גורם אשר יכול לשפוך אור על נסיבות המקרה שנדון.

יש חשיבות רבה לכל הנושא הן במהלך ההליך המשפטי, שכן המלצותיו של התסקיר יכול להשפיע רבות על תוצאת ההליך המשפטי בסוגיית קטינים.

חלוקת זמני השהות – דמי מזונות – ומה שביניהם

חשוב לציין את הקשר שבין חלוקת זמני שהות לבין גובה דמי המזונות עבור קטין. בהתאם לפסיקתו של בית המשפט העליון, כאשר נפסקים דמי מזונות של הורה כלפי קטין שהינו מעל גיל 6 שנים, אחד השיקולים שייבחנו, יהיה מהי חלוקת זמני השהות בין כל הורה עם הקטין, תוך התחשבות בכלל יתר השיקולים (צרכי הקטין, מדורו, ההכנסה של כל הורה, ההכנסה הפנויה של כל הורה, מצבם הכלכלי של הצדדים).

כאשר מדובר בקטין שהינו מעל גיל 6 שנים, לחלוקת זמני השהות של ההורה עם הקטין תהיה השלכה והשפעה ישירה גם על נושא דמי המזונות.

 

לסיכום

המדובר בסוגייה חשובה ומהותית שדיו רב נשפך בכתבי טענות של צדדים על כל סוגיית הקטינים. דיונים רבים נערכים בנושאים אלו, חקירות ממושכות, תסקירים, עדים והכל בכדי שבית המשפט יוכל לקבוע מהי טובתו של הקטין. יש חשיבות רבה לקבלת מידע משפטי מקיף בנושא, יישום הנסיבות הספציפיות למקרה הנדון ולקבלת ייעוץ משפטי לצורך קבלת החלטות במסגרת פשרה או לצורך ניהול ההליך המשפטי.

משמורת, אחריות הורית, חלוקת זמני שהות

משמורת, אחריות הורית, חלוקת זמני שהות

עוד באותו נושא:

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>