תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

התרת נישואין תקנות חדשות

התרת נישואין היא הליך משפטי המאפשר לבני זוג חד מיניים, זוגות מדתות שונות או חסרי השתייכות דתית, להתגרש בישראל. בעקבות שינויים שחלו בשנת 2020 בסדר הדין האזרחי, נכנסו בנושא התרת נישואין תקנות חדשות לתוקפן, הכוללות דרישות מחמירות יותר להגשת מסמכים ותצהירים להסדרת פירוק נישואיהם של בני הזוג. במאמר זה נסקור את עיקרי ההליך להתרת נישואין ונפרט על הדרישות העדכניות שיש לעמוד בהן במסגרתו כיום.

 

התרת נישואין אזרחיים – האלטרנטיבה לגירושין בערכאות דתיות בישראל

התרת נישואין היא הליך משפטי שנועד לאפשר גירושין אזרחיים לזוגות חד מיניים בישראל שנישאו בחו"ל, בני זוג נשואים מדתות שונות או כאשר אחד מבני הזוג אינו משתייך לעדה דתית המוכרת בארץ. הדבר רלוונטי למשל כאשר יהודי נשוי לנוצרייה, מוסלמית נשואה לנוצרי, יהודייה נשואה לחסר דת וכדומה.

מנגד, כאשר שני בני הזוג יהודים, דרוזים, מוסלמים או שייכים לאחת העדות הנוצריות המוכרות – גם אם נישאו בנישואים אזרחיים, הם אינם יכולים להתגרש בהליך של התרת נישואין והסמכות הבלעדית לגירושין שלהם נתונה לבית הדין הדתי.

 

אילו תקנות נועדו להסדרת הליכי התרת נישואין בישראל כיום?

התרת נישואין הינה הליך משפטי המאפשר לזוגות מדתות שונות או כאשר אחד מבני הזוג אינו משתייך לעדה דתית כלל, להתגרש בהתאם לדין האזרחי. הליך זה שונה מגירושין בין בני זוג יהודים, דרוזים, מוסלמים או נוצרים, אשר מתנהלים בהתאם לדין הדתי הרלוונטי בבתי הדין הדתיים. התרת נישואין מתבצעת בבית משפט לענייני משפחה, ומוסדרת בחוקים ותקנות סדר הדין האזרחי.

 

התרת נישואין תקנות חדשות משנת 2020

תקנות חדשות הנוגעות להתרת נישואין נכנסו לתוקף במסגרת הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי משנת 2020 (תקנות בית משפט לענייני משפחה – סדרי דין, תשפ"א 2020). ביניהן התקנות בדבר חובת צירוף תצהיר מפורט לבקשה להתרת נישואין, פורמט שונה של תצורת כתבי הטענות ועוד.

 

מה קובעות התקנות החדשות בסדר הדין האזרחי בנושא התרת נישואין?

בשנים האחרונות נכנסו לתוקף כאמור, תקנות חדשות בתחום התרת הנישואין, כחלק מהתקנות לסדר הדין בבית המשפט לענייני משפחה.

התקנות קובעות סדרי דין שונים בחלקם מאלו שבעבר. י שצורך בצירוף מסמכים נוספים, בפורמטים שונים, תוך כדי חיוב פרטים נלווים. אי קיום ההוראות עלול להוביל לדחיית התביעה ע"י המזכיר המשפטי שבבית המשפט. לצורך הדוגמא – אחת התקנות קובעת כי תובענה להתרת נישואין חייבת להיות מוגשת בצירוף תצהיר מפורט של התובע. תצהיר זה נועד לאמת את הטענות העובדתיות עליהן מבוססת התביעה להתרת הנישואין. התצהיר כולל הצהרה של התובע בחתימתו, ואישור מגורם מורשה לאישור תצהירים – עורך דין לענייני משפחה, מזכיר ראשי או מנהל מדור בבית המשפט, המאמתים את זהות המצהיר.

 

למה נועדה חובת הגשת תצהיר לצד התביעה להתרת נישואין לפי התקנות החדשות?

הגשת התצהיר נועדה להבטיח את אמינות ורצינות הטענות בתובענה, ולמנוע הגשת תביעות סרק או תובענות הנשענות על בסיס עובדתי רעוע. לפיכך, תצהיר שלא אומת בחתימת מורשה אינו תקף.

 

חובת צירוף מסמכים נוספים לצד בקשה להתרת נישואין

מעבר לתצהיר המאמת את העובדות, יש לצרף לתובענה להתרת נישואין מסמכים נוספים כנדרש בתקנות לצורך ביסוס התביעה:

  • תעודת נישואין או תמצית רישום נישואין ממשרד הפנים
  • תעודות זהות ותמציות רישום עדכניות של בני הזוג
  • אם אחד הצדדים אינו אזרח ישראלי – דרכון זר ומסמכי מעמד בארץ
  • במקרה של חסרי דת – תצהירים נוספים (של מכר קרוב) המעידים על כך
  • אם הנישואין נערכו בחו"ל – מסמכים מקוריים מתורגמים ומאושרים
  • אם התביעה מבוססת על דין זר – חוות דעת של מומחה לדין זר רלוונטי

 

לסיכום

הליך התרת הנישואין בישראל עבר שינויים לאחרונה עם כניסתן לתוקף של תקנות חדשות לסדר הדין האזרחי, הדורשות הקפדה יתירה של מסמכים ופורמטים ספציפיים להגשת כתבי הטענות. על אף שהתרת הנישואין היא הליך אזרחי, עדיין מדובר בהליך מורכב הכרוך בדרישות רבות ובמסמכים שונים, במיוחד כשאין הסכמה בין בני הזוג. אך גם כשמדובר בהתרת נישואין בהסכמה, מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד דיני משפחה, כדי להבטיח עמידה בכל ההיבטים המשפטיים ולסייע בניהול ההליך בצורה מיטבית.

 

שאלות ותשובות בנושא התרת נישואין תקנות חדשות

התרת נישואין מתבצעת בבית משפט אזרחי לענייני משפחה ומיועדת לזוגות מדתות שונות או שאחד מהם חסר דת. לעומת זאת, גירושין בין בני זוג בני אותה דת (יהודים, מוסלמים, נוצרים או דרוזים) מתבצעים בבית הדין הדתי הרלוונטי ועל פי הדין הדתי. בהתרת נישואין חלים חוקים ותקנות אזרחיים, ואילו בגירושין דתיים חלים דינים והלכות דתיות ספציפיות.

התקנות החדשות דורשות מהתובע בהליך התרת נישואין לצרף לתביעה טפסים ספציפיים, הרצאות פרטים, תצהיר מפורט המאמת את העובדות עליהן היא מבוססת. התצהיר חייב להיות מאושר בחתימת "מורשה" – עו"ד או בעל תפקיד רשמי בבית המשפט. מטרת התצהיר היא להבטיח את אמינות ורצינות התביעה, למנוע תביעות סרק חסרות בסיס, ולחזק את משקל הראיות בהליך.

ככלל, כשבני זוג מגישים בקשה משותפת ומוסכמת להתרת נישואין, אין הם נדרשים לפרט את העילות והנסיבות שהובילו להחלטה להתגרש, מלבד עצם ההסכמה וההיעדר מניעה חוקית לגירושין. זאת בשונה מתביעה חד צדדית בה יש לפרט את עילות הגירושין לפי הדין. עם זאת, גם בהליך בהסכמה על בני הזוג לצרף הסכם גירושין המסדיר את כל הסוגיות הנלוות כגון רכוש, משמורת ילדים ומזונות.

מומלץ מאוד להסתייע בייצוג מעורך דין מנוסה בתחום, גם כאשר מדובר בהתרת נישואין בהסכמה. עורך הדין יוכל לוודא עמידה מדויקת בדרישות החוק והתקנות, לסייע בהכנת כל המסמכים, התצהירים וההסכמים הנדרשים, ולהבטיח שההליך יתנהל בצורה חלקה ויעילה. ליווי משפטי נכון יכול לחסוך טעויות, עיכובים וסיבוכים מיותרים, גם במקרים לכאורה פשוטים של הסכמה הדדית לגירושין.

 

התרת נישואין תקנות חדשות

התרת נישואין תקנות חדשות

עוד באותו נושא:

עלויות התרת נישואין 

רבים מהזוגות המתגרשים ומצויים בפני הליך של התרת נישואין מוצאים את עצמם בפני הליך מורכב עם שאלות רבות וביניהן: כמה עולה התרת נישואין?  מה העלויות

קרא עוד...
התרת נישואין טפסים

במשך שנים רבות זוגות ממוצא דתי מעורב, חסרי דת וזוגות חד מיניים בישראל, נתקלו בבעיה של ממש בבואם להתגרש. זאת משום שבישראל הסדרת המעמד האישי

קרא עוד...
התרת נישואין חד מיניים

בשנים האחרונות, הנושא של התרת נישואין חד מיניים תופס תאוצה בשיח הציבורי והמשפטי בישראל. הליך זה, המיועד לזוגות מאותו מין שנישאו בחו"ל ומבקשים להיפרד, מהווה

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>