תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

התרת נישואין במעמד צד אחד

נישואין וגירושין בישראל הם נושאים מורכבים הנתונים לסמכותם הבלעדית של בתי הדין הדתיים, בהתאם לדין האישי של בני הזוג. אולם, מה קורה כאשר מדובר בבני זוג מדתות שונות, חסרי דת, או השייכים לעדה שאינה מוכרת? במקרים אלו ההליך המתאים הינו "התרת נישואין", המתבצע בבית המשפט לענייני משפחה. המאמר להלן נועד לשפוך אור על ההליך המשפטי של "התרת נישואין במעמד צד אחד", כאשר אחד מבני הזוג מבקש להתגרש ללא הסכמת בן הזוג השני.

 

מהי התרת נישואין במעמד צד אחד ומה חשיבותה של אפשרות זו?

הליך של התרת נישואין במעמד צד אחד הינו פתרון משפטי חשוב עבור בני זוג מעורבים, חסרי דת או מעדות לא מוכרות, שמעוניינים להתגרש ללא הסכמה הדדית. יחד עם זאת, מדובר בהליך מורכב ורגיש שדורש הכנה מוקדמת, ייעוץ משפטי איכותי וייצוג מקצועי מטעם עורך דין לענייני משפחה לאורך הדרך. כמובן, השאיפה צריכה להיות להידברות והגעה להסכמות ככל הניתן, על מנת להקל על בני הזוג, וכדי לאפשר פתיחת דף חדש בחייהם האישיים לאחר התרת הנישואין. עורך דין לענייני גישור יכול בהחלט לסייע בכך.

 

תנאים מקדימים להגשת התובענה להתרת הנישואין

על מנת לפתוח בהליך של התרת נישואין, על המבקש להוכיח כי מתקיימת זיקה של הנישואין לישראל, בהתאם לאחת הזיקות המנויות בחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), התשי"ג-1953. בין הזיקות – אזרחות ישראלית של אחד מבני הזוג, מגורים בישראל, עריכת הנישואין בישראל ועוד. גם מי שאינו אזרח ישראלי רשאי להגיש תובענה כזו, ובלבד שמתקיימת אחת הזיקות האמורות.

 

הכנת מסמכים לקראת הגשת תובענה להתרת נישואין

הגשת תובענה להתרת נישואין כרוכה בהכנת מסמכים שונים להוכחת העילות הנטענות בה.
ראשית, יש לצרף תעודת נישואין מקורית ומתורגמת על ידי נוטריון. שנית, על התובע לחתום על תצהיר מאומת בפני עו"ד, המאמת את העובדות הנטענות בתובענה. במקביל, יש לצרף אסמכתאות להוכחת הדת או חוסר הדת של כל אחד מבני הזוג, כמו תעודת הטבלה נוצרית, תצהיר "מכר קרוב" לגבי מי שהוא חסר דת, או תעודת המרה במקרה של המרת דת. כמו כן, על התובע להמציא תמצית רישום עדכנית ממרשם האוכלוסין.

 

שלב ההוכחות בתביעה להתרת נישואין במעמד צד אחד

ככל שלא הושגו הסכמות בין בני הזוג המאפשרות גיבוש הסכם שיסדיר את הנושאים הנוגעים להתרת הקשר הזוגי, יורה בית המשפט על קיום הליכי הוכחות, הכוללים חקירות נגדיות, הבאת ראיות ועדויות. חשוב לזכור כי נטל ההוכחה מוטל על התובע, ועליו לשכנע את בית המשפט בקיומן של העילות לפירוק נישואין, תוך הפרכת טענות הצד שכנגד. לאורך ההליך, חיוני להיות מיוצגים על ידי עו"ד דיני משפחה, שידע לנהל את ההליך ולטעון את הטענות הנכונות.

 

כיצד מסתיימת תובענה להתרת נישואין במעמד צד אחד?

לאחר הגשת סיכומים בכתב, ייתן בית המשפט פסק דין בתיק. פסק הדין יכריע האם להיעתר לבקשת התובע להתרת הנישואין, ויתייחס לסעדים הנלווים שנתבעו. פסק הדין מהווה אקט משפטי רשמי של התרת הנישואין, ולאחר שיינתן פסק דין לגירושין (התרת הנישואין) הדבר יבוא לידי ביטוי בכך – שישונה הסטטוס האישי של בני הזוג ל"גרושים". יש לגשת עם פסק הדין המקורי למשרד הפנים על מנת לשנות את הרישום במרשם האוכלוסין בהתאם.

 

המשמעויות וההשלכות של התרת הנישואין

התרת הנישואין משנה מהותית את מערכת היחסים המשפטית בין בני הזוג. שיתוף הנכסים וזכויות הירושה ההדדיות – פוקעים. כל אחד מבני הזוג זכאי מעתה להינשא מחדש. יחד עם זאת, אין בהתרת הנישואין כדי להשפיע על מחויבויות משפטיות שנוצרו לפני כן, כגון חיוב במזונות ילדים, וכן אינה מייתרת את הצורך בהסדר ענייני הרכוש, החזקת הילדים, וכדומה.

 

הסכם גירושין – הדרך המועדפת להתרת הנישואין

למרות האפשרות להתיר נישואין במעמד צד אחד, הדרך המומלצת והמועדפת היא עריכת הסכם גירושין בהסכמה. הגעה להסכמות בנוגע לכלל הנושאים הכרוכים בפקיעת הנישואין (חלוקת רכוש, הסדרי ראייה, מזונות ועוד), מקצרת ומפשטת את ההליך, חוסכת בהוצאות משפטיות ונפשיות, ומונעת מאבקים מיותרים. לכן, גם כאשר אין הסכמה ראשונית על עצם התרת הנישואין, מומלץ לנסות ולהידבר לצורך הסדרה מוסכמת, ולו חלקית, בסיוע עורך דין מנוסה בתחום.

 

לסיכום

התרת נישואין במעמד צד אחד היא הליך משפטי חשוב המאפשר לבני זוג מעורבים או חסרי דת להתגרש ללא הסכמה הדדית. על אף מורכבותו, הוא מהווה פתרון יעיל עבור מי שלא יכול להתגרש בהליך הרגיל בבתי הדין הדתיים. יחד עם זאת, הדרך הטובה ביותר היא תמיד לשאוף להידברות ולהגעה להסכמות בין בני הזוג, כדי לקצר ולפשט את ההליך, ולאפשר לשני הצדדים לפתוח דף חדש בחייהם.

 

שאלות ותשובות בנושא התרת נישואין במעמד צד אחד

גירושין רגילים בישראל מתבצעים בבתי הדין הדתיים, בהתאם לדין האישי של בני הזוג, ומחייבים את הסכמתם ההדדית. לעומת זאת, התרת נישואין מתבצעת בבית המשפט לענייני משפחה ומיועדת לבני זוג מדתות שונות, חסרי דת או מעדות לא מוכרות, ואינה דורשת הסכמה הדדית. היא מאפשרת לאחד מבני הזוג להגיש בקשה חד צדדית לפירוק הנישואין.

על מנת להגיש תובענה להתרת נישואין, יש להוכיח כי מתקיימת זיקה של הנישואין לישראל, כגון אזרחות ישראלית של אחד מבני הזוג, מגורים בישראל או עריכת הנישואין בישראל. כמו כן, יש להכין מסמכים שונים כמו תעודת נישואין מקורית ומתורגמת, תצהיר מאומת בפני עו"ד, אסמכתאות להוכחת הדת או חוסר הדת של בני הזוג, ותמצית רישום עדכנית ממרשם האוכלוסין.

לאחר פתיחת התיק, בית המשפט יפנה לבתי הדין הדתיים לקבלת עמדתם לגבי הסמכות לדון בתיק. אם אף אחד מהם לא יטען לסמכות, ההליך ימשיך בבית המשפט. במקביל, על בן הזוג המשיב להגיש כתב הגנה. בית המשפט ינסה להביא את הצדדים להסכמות בדיון קדם משפט. ככל שלא יצליח, יתקיימו הליכי הוכחות הכוללים חקירות, ראיות ועדויות. לבסוף, בית המשפט ייתן פסק דין שיכריע האם להתיר את הנישואין.

כן, למרות האפשרות החוקית להתיר נישואין במעמד צד אחד, הדרך המועדפת היא תמיד להגיע להסכמות ולערוך הסכם גירושין. הסכם כזה יכול להסדיר את כל הנושאים הכרוכים בפקיעת הנישואין, כמו חלוקת רכוש, מזונות והסדרי ראייה, ולחסוך הליכים משפטיים ממושכים ויקרים.

 

התרת נישואין במעמד צד אחד

התרת נישואין במעמד צד אחד

עוד באותו נושא:

עלויות התרת נישואין 

רבים מהזוגות המתגרשים ומצויים בפני הליך של התרת נישואין מוצאים את עצמם בפני הליך מורכב עם שאלות רבות וביניהן: כמה עולה התרת נישואין?  מה העלויות

קרא עוד...
התרת נישואין טפסים

במשך שנים רבות זוגות ממוצא דתי מעורב, חסרי דת וזוגות חד מיניים בישראל, נתקלו בבעיה של ממש בבואם להתגרש. זאת משום שבישראל הסדרת המעמד האישי

קרא עוד...
התרת נישואין חד מיניים

בשנים האחרונות, הנושא של התרת נישואין חד מיניים תופס תאוצה בשיח הציבורי והמשפטי בישראל. הליך זה, המיועד לזוגות מאותו מין שנישאו בחו"ל ומבקשים להיפרד, מהווה

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>