תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

התרת נישואין חד מיניים

בשנים האחרונות, הנושא של התרת נישואין חד מיניים תופס תאוצה בשיח הציבורי והמשפטי בישראל. הליך זה, המיועד לזוגות מאותו מין שנישאו בחו"ל ומבקשים להיפרד, מהווה נדבך נוסף בהכרה ההולכת וגדלה במעמדם של זוגות חד מיניים ובזכויותיהם. במאמר זה נבחן את משמעות ההליך, את המסגרת שבה הוא מתנהל ואת שלביו העיקריים.

 

התרת נישואין חד מיניים בישראל – החלופה להליכי גירושין בזוגות חד מיניים

כאשר זוגות חד מיניים שנישאו בחו"ל ונרשמו כנשואים בישראל מבקשים להיפרד, הם נדרשים לעבור הליך של "התרת נישואין". אין מדובר בהליך גירושין של ממש, שכן כאמור בתי הדין הדתיים בישראל אינם מכירים בנישואין אלו מלכתחילה. לכן המונח הנכון הוא "התרת נישואין", ומשמעותו בפועל, היא מחיקת רישום הנישואין מהמרשם הממשלתי.

זהו הבדל משמעותי ביחס לבני זוג הטרוסקסואלים אשר חייבים לעבור הליך גירושין בבית דין דתי כדי להתיר את קשר הנישואין, למעט מקרים מסוימים בהם הסמכות נתונה לבית המשפט לענייני משפחה.

 

היכן מתנהלים הליכי התרת נישואין חד מיניים?

כאשר בני זוג ישראליים מאותו מין מעוניינים להתיר את נישואיהם שנערכו בחו"ל, עליהם לפנות בתביעה לבית המשפט לענייני משפחה בארץ. מדובר בתביעה לקבלת פסק דין הצהרתי או בתביעה ייעודית להתרת הנישואין.

ההליך מתנהל ככלל בדלתיים סגורות. בית המשפט ידון בעניין לפי דיני המדינה שבה נערכו הנישואין במקור או לפי מקום מגוריהם האחרון של בני הזוג.

בבית המשפט לענייני משפחה ידונו גם בנושאים הנלווים הקשורים לפרידה, כמו חלוקת רכוש, משמורת ילדים ומזונות. כך שמדובר בערכאה אחת המרכזת את כל ההיבטים של סיום מערכת היחסים הזוגית של בני הזוג החד מיניים. בכל מקרה, כדאי לגשת להליך בליווי של עו"ד דיני משפחה.

זאת בשונה מזוגות הטרוסקסואלים אשר חייבים לפתוח תיק גירושין נפרד בערכאה דתית כדי להתיר את הנישואין עצמם, לצד הדיונים בנושאים האזרחיים המתנהלים בנפרד בבית המשפט לענייני משפחה.

 

השלבים העיקריים בהליך התרת נישואין חד מיניים

הליך התרת הנישואין של זוג חד מיני בבית המשפט לענייני משפחה, כולל מספר שלבים ומסמכים שיש להגיש:

  • הגשת תובענה להתרת נישואין על ידי אחד או שני בני הזוג, בצירוף תצהירים ומסמכים רלוונטיים (תעודות נישואין, תמצית רישום ממרשם האוכלוסין, חוות דעת מומחים לדין הזר וכו').
  • הגשת כתב הגנה על ידי הצד השני (הנתבע) במידה שהוא מתנגד לתביעה, גם כן בצירוף המסמכים הנדרשים.
  • בירור ראשוני של בית המשפט מול ראשי העדות הדתיות שאליהן משתייכים בני הזוג, לגבי הצורך בגירושין דתיים. אם יקבע שכן נדרש הליך גירושין דתי, יהיו לבית הדין הסמכויות הנלוות לכך, אך לא סמכות לדון בעניינים הכרוכים בגירושין.
  • במידה שנקבע כי אין צורך בהליך דתי, ההליך ימשיך להתברר בבית המשפט לענייני משפחה לפי הדין הרלוונטי (בהתאם למקום מושבם האחרון המשותף של בני הזוג או זיקות אחרות).

 

בסיום ההליך, בית המשפט יכריע בתביעה ובנושאים הנלווים (חלוקת רכוש, הסדרי משמורת ומזונות ילדים וכו') ויורה על מחיקת רישום הנישואין מהמרשם הממשלתי.

כאשר מדובר בזוג חד מיני – בית המשפט לענייני משפח היוציא תחת ידו "צו הצהרתי" המורה למשרד הפנים להתיר את הנישואין.

 

לסיכום

הליך התרת נישואין חד מיניים בישראל משקף את ההכרה ההולכת וגדלה במעמדם של זוגות מאותו מין ובזכויותיהם. הוא מהווה מסגרת מותאמת לפירוק נישואין שנערכו בחו"ל עבור זוגות שלא יכולים להתגרש בערכאה דתית. ההליך, המתקיים בבית המשפט לענייני משפחה, מאפשר גם הסדרה של נושאים נלווים כמו משמורת ילדים וחלוקת רכוש, תוך הקבלה לזכויות וחובות של זוגות הטרוסקסואלים בגירושין. לאור משקל ההחלטות המתקבלות בהליך זה, מומלץ להסתייע בייצוג משפטי של עורך דין לענייני משפחה במסגרתו.

 

שאלות ותשובות בנושא התרת נישואין חד מיניים

"התרת נישואין" היא הליך המיועד לזוגות חד מיניים שנישאו בחו"ל ונרשמו במרשם האוכלוסין בישראל, ומבקשים לסיים את הקשר הזוגי. מכיוון שבתי הדין הדתיים בישראל, שהם הערכאה הבלעדית לדון בגירושין, אינם מכירים בנישואין אלו, לא ניתן לקיים הליך גירושין של ממש בערכאות הדתיות. משכך, התרת הנישואין בבית דין למשפחה היא הפתרון שמאפשר רישום של התרת נישואין במרשם הממשלתי.

התהליך מתבצע באמצעות הגשת תביעה להתרת נישואין בבית המשפט לענייני משפחה על ידי אחד או שני בני הזוג, בצירוף מסמכים רלוונטיים. אם בן הזוג השני מתנגד, הוא יגיש כתב הגנה. בית המשפט יברר תחילה אם נדרש הליך דתי במקביל, ואם לא, ידון בעניין עצמו על פי הדין הרלוונטי (בד"כ של מדינת מקום מגוריהם או עריכת נישואיהם של הצדדים). בסיום הדיון תתקבל החלטה בעניין התביעה של התרת הנישואין, לצד הכרעה בנושאים נלווים כמו חלוקת רכוש וילדים.

כן. למרות שישראל טרם הכירה בחקיקה מסודרת בנישואין חד מיניים, המערכת המשפטית מקנה לבני זוג מאותו מין שחיים יחד כידועים בציבור את מרבית הזכויות של זוגות כאילו שמדובר בזוג נשוי. זוגות שנישאו בחו"ל אף יכולים להירשם כנשואים במרשם האוכלוסין. כתוצאה מכך, בני הזוג מקבלים הכרה נרחבת בזכויותיהם וחובותיהם ההדדיות בהיבטים של רכוש, מוטבים, קצבאות וכדומה, באופן שמשקף את השינוי החברתי המשמעותי שהתרחש בתחום.

בעת התרת הנישואין של זוג חד מיני שהביא ילדים משותפים, יחולו עקרונות דומים לאלו הנהוגים בגירושין של זוגות הטרוסקסואלים. כלומר, ייקבעו הסדרי משמורת (כהגדרתם בעבר – וכיום – זמני שהות), זמני שהייה עם כל הורה וחיוב במזונות ילדים. ההורה הלא ביולוגי שתפקד כהורה לאורך זמן עשוי לקבל הכרה כהורה לכל דבר ולשאת בחובות בהתאם. בנוסף תיעשה חלוקת רכוש בין בני הזוג, בהסכמה או בהתאם להכרעה שיפוטית. לעיתים הנושא מוסדר מראש בהסכם ממון.

התרת נישואין חד מיניים

התרת נישואין חד מיניים

עוד באותו נושא:

עלויות התרת נישואין 

רבים מהזוגות המתגרשים ומצויים בפני הליך של התרת נישואין מוצאים את עצמם בפני הליך מורכב עם שאלות רבות וביניהן: כמה עולה התרת נישואין?  מה העלויות

קרא עוד...
התרת נישואין טפסים

במשך שנים רבות זוגות ממוצא דתי מעורב, חסרי דת וזוגות חד מיניים בישראל, נתקלו בבעיה של ממש בבואם להתגרש. זאת משום שבישראל הסדרת המעמד האישי

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>