תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

זכויות האישה בגירושין

גירושין הוא תהליך קשה וטעון רגשית, והוא יכול להיות מאתגר. בישראל, לגבי גירושין, סידור גט וכתובה הדין של בני זוג יהודים הוא הדין הדתי. קיימים מספר מכשולים ומגבלות עימם עלולות להתמודד נשים בהליך הגירושין. לכן חשוב מאוד לוודא מה הזכויות המגיעות לאישה בהליך הגירושין על מנת שניתן יהיה לקבל את הזכויות בהתאם להוראות הדין. מאמר זה ייתן רקע כללי על זכויות האישה בגירושין, על מנת שתוכלו להגיע מוכנות ולקבל את מלוא זכויותיכן.

 

על זכויות האישה בגירושין וחשיבות הכרתן

במסגרת הליך הגירושין, חשוב לקבל את הזכויות במלואן. ייעוץ משפטי ראוי יאפשר להכיר ולדעת את הזכויות. להלן נרחיב על כמה מהזכויות החשובות שהאישה זכאית להן במהלך הליך הגירושין:

 

הזכות לקבל גט

לעיתים זה פשוט, אך לעיתים זו מלאכה מורכבת. במקרה שבו הבעל מסרב ליתן גט, הדבר יכול לעורר קשיים בהליכי גירושין. על פי ההלכה היהודית, על בעל להעניק לאשתו גט, כדי שהגירושין ייכנסו לתוקף. המשמעות היא שגם אם אישה רוצה להתגרש, בעלה יכול לסרב לתת לה גט והיא עלולה להיות "לכודה" בנישואין שהיא לא מעוניינת בהם, מבלי היכולת להינשא מחדש וללא יכולת להביא עם בן זוג אחר ילדים לעולם.

יש מקרים בהם גברים משתמשים בגט כ"קלף מיקוח" במשא ומתן על גירושין, ואף מתנים זאת בכספים או משמורת על ילדים וכו' בתמורה למתן הגט. למצב עובדתי זה, המכונה סירוב גט, עלולות להיות השלכות קשות עבור נשים, הן מבחינה רגשית והן מבחינה נפשית וניהול חייהן.

כדי לטפל בבעיה זו, נכנס לתוקפו בשנת 2018 חוק המאפשר להטיל סנקציות על בעלים שמסרבים להעניק גט, לרבות הוצאת צווי הגבלה כנגד הבעל המסרב להעניק גט לאישתו, הטלת קנסות ועונשי מאסר. היכרות עם החוק והוראות הדין והיכולת לנצל את הזכויות הטמונות בו, מהוות כלי חשוב מאוד בהתמודדות עם סרבני הגט, ובניצול מיטבי של זכויות האישה בהליך הגירושין.

 

הזכות לחלוקת רכוש שוויונית בגירושין

נושא נוסף שנשים עשויות להתמודד אתו במהלך הגירושין הוא חלוקת הרכוש. על פי הוראותיו של חוק יחסי ממון כלל הרכוש שנצבר בנישואין (למעט חריגים) אמור להתחלק בין צדדים בחלקים שווים. אך בפועל, לא תמיד מתקיימת חלוקה שוויונית.

יש לא מעט מקרים שגברים בישראל מרוויחים יותר מנשים או שרכוש רב נצבר על שמו של הבעל (בין אם משום הוא טיפל באופן מסורתי בעניינים הכלכליים ובין מנסיבות אחרות) ויש מקום להגן, במקרה זה, על זכויות האישה.

עצם הרישום על שם צד אחד יכול להוביל במקרים מסוימים לא אחת לפעולות כדוגמת הברחת נכסים בגירושין, הסתרת רכוש או נכסי מוניטין מבת הזוג בגירושין, ושאר פעולות פסולות הנעשות על מנת לשלול מן האישה את חלקה המגיע לה כחוק, במצבת הרכוש המשותף שנצבר בין בני הזוג במהלך תקופת נישואיהם.

נושא של הברחות רכוש הוא מורכב בפני עצמו – וזאת מהטעם שיש מקרים בהם הגבר מטפל באופן מסורתי בעניינים הכלכליים, הנכסים יהיו לפעמים רשומים על שמו ובבעלותו הבלעדית "והשליטה" לבצע פעולות היא בידו. עניין נוסף שיש ליתן לגביו את הדעת הוא נושא של "בגידה" וניהול התיק בבית הדין הרבני. יש מקרים בהם בית דין רבני (מסיבות שונות, לדוגמא בגידה) החליט על חלוקה לא שווה של כלל הרכוש המשותף.

כדי להימנע ממצב שבו נשים מופלות בחלוקת הרכוש, החוק מציע מספר פתרונות להגנת זכויותיהן. בהיעדר הסכם ממון הרכוש מחולק שווה בשווה בהתאם להלכת השיתוף. כלומר, גם אם יש רכוש שעל פניו רשום על שם הבעל, לאישה יש זכות ברכוש והיא תקבל את חלקה היחסי במידה והגירושין יצאו לפועל.

כדי למנוע הליך ארוך וקשה, ובכך להביא תוצאות טובות יותר לאישה בפן הרכושי מומלץ להיוועץ עם עו"ד ולנסות להגיע להסכם גירושין ראוי ולחלוקת רכוש על פי הוראות הדין. יתרה מזאת, יש מקרים בהם נהוג לדרוש חלוקה לא שוויונית בשל פערי השתכרות, מוניטין ועוד.

 

הזכות למשמורת ילדים – אחריות הורית – חלוקת זמני שהות

אתגר נוסף לנשים בהליך גירושין בישראל הוא נושא משמורת הילדים או לחילופין, הנושא של "אחריות הורית" כפי שנקרא המושג משמורת בימינו.

אמנם קיימת "חזקת הגיל הרך" אך בפועל ההעדפה היא לראות בהורים שווי זכויות לגבי זכויות הילדים. במקרים מתאימים יש לעתור למשמורת ילדים (אחריות הורית) ובחזקת הילדים, במיוחד אם הילדים צעירים (מתחת לגיל 6). מאידך גיסא, הדבר יכול להיות מאתגר עבור האישה, שלמרות שמקבלת משמורת על הילדים, עלולה להתקשות באיזון בין דרישות הטיפול בילדים לבין הקריירה והחיים האישיים שלה.

לצורך הגנה על זכויות הילדים (והגשמת טובת הילד), פעמים רבות יהיה צורך בהצגת ראיות והוכחות וכל מקרה לגופו. ייעוץ מתאים יסייע בהגנה על טובת הילד. במקרים מתאימים מומלץ להיוועץ בהדרכה הורית או במתאם הורי, כל מקרה לגופו ולנסיבותיו. מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה ובליווי תיקי גירושין ותביעות משמורת.

 

הזכות לקבלת תשלומי מזונות

בהליכי גירושין בישראל ישנה זכות לאישה לקבל "מזונות אישה" על מנת שהיא תוכל להתקיים כלכלית. מזונות הם חובה חוקית של אחד מבני הזוג לספק תמיכה כלכלית לבן הזוג השני. גובה המזונות נקבע על ידי בית המשפט, בהתאם למצבם הכלכלי של בני הזוג, משך הנישואין וגורמים רלוונטיים נוספים.

החוק בישראל מחייב את הבעל לספק תמיכה כלכלית לאשתו, הן במהלך הנישואין והן לאחר גירושין. במקרים בהם נפסקו תשלומי מזונות מהבעל לאישה, והבעל אינו מסוגל לשלם אותם, ניתן לחייבו במקרים מתאימים להעמיד ערובה לתשלומים עתידיים. אחד המקורות המשפטיים לזכות המזונות של האישה היא "הכתובה". במסגרת הכתובה (נישואין בין יהודים) מתחייב הבעל לספק לאשתו את צרכיה.

בהקשר זה מן הראוי לציין כי ישנם גם מקרים שבהם נשים עשויות להיות זכאיות לקבל אף מזונות ידועה בציבור, מזונות משקמים ועוד. כל מקרה לגופו ייבחן בהתאם למצבם הכלכלי של בני הזוג בגירושין או בפרידה (במקרה ואכן מדובר על זוגות ידועים בציבור), משך הנישואין וגורמים רלוונטיים נוספים שקציבת דמי המזונות לילדים ולאישה יכולה להיות מושפעת מהם.

ישנם שני סוגי מזונות – מזונות אישה ומזונות ילדים:

  • מזונות אישה: מטרת המזונות במקרים כאלה היא השלמת הכנסה לאישה, כדי שתוכל לשמור על רמת חייה, בכל תקופת החיים המשותפים. התשלום צריך להספיק לכל צרכי האישה בהתאם לרמה אליה הייתה רגילה מחיי הנישואין, עד שיושלם הליך הגירושין. פעמים רבות חיוב בתשלום מזונות אלו מבוצע בידי בתי המשפט כחלק מן המלחמה בסרבני גט, כך שלבעל יהיה אינטרס כלכלי לא להאריך את הנישואין.
    יתירה מזאת, קיים כלל הלכתי של "יוצאת מעשי ידיה תחת מזונותיה". המדובר במקרה שבו האישה עובדת ומתפרנסת למחייתה ולכן קיים כלל הלכתי זה שלפיו – האישה לא זקוקה למזונות משום שהיא עובדת (כל עוד הכנסתה מספקת את צרכיה).
  • מזונות ילדים: המטרה בפסיקת מזונות קטינים, היא לספק לבן הזוג שמטפל בילדים את הבסיס הכלכלי לצורך הטיפול בהם כדי לדאוג לצרכי חייו ורווחתו. עד גיל 6 שנים חבות המזונות היא על האב בלבד. מעל גיל 6, הרי שיחולו מבחנים שונים לצורך קביעת פסיקת דמי המזונות. בין המבחנים ייבחנו הנושאים הקשורים לזמני שהות, אחריות הורית, פערי השתכרות בין הצדדים, מצבו הכלכלי של כל צד, רמת החיים וצרכי הקטינים ועוד.
  • מזונות זמניים: הטיפול בתביעת מזונות ילדים או תביעת מזונות אישה בבית המשפט במסגרת הליך הגירושין, עשוי להיות תהליך ארוך למדי. בהתאם לכך, אישה שמתקשה לכלכל את עצמה ו/או את ילדיה בתקופת הדיון בתביעת המזונות במסגרת גירושיה, רשאית להגיש לבית המשפט בקשה לקבלת דמי מזונות זמניים – שהם סעד זמני, שניתן לקבל במסגרת ניהול ההליכים.
    בית המשפט קובע את גובה המזונות הזמניים על פי הערכתו את הכנסתו ומצבו הכלכלי של כל אחד מבני הזוג. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי בבחינת הבקשה למזונות זמניים, בית המשפט אינו מעמיק בפרטים ואינו נכנס "לעובי הקובה", אלא מסתמך על הערכה כללית של המידע הקיים וההוכחות שצורפו להליך.
    זאת מאחר והמזונות הזמניים נועדו לשמש כסוג של סיוע ראשוני לבן זוג שנאבק להחזיק את הראש "מעל המים" בהליכים, עד להכרעה סופית של תביעת המזונות.

 

הזכות למדור בגירושין

במקרים שבהם זכאית האם לקבל מזונות ומדור הקטינים, הרי שהאב בהקשר זה יחויב בדמי מדור (לדוגמא שכירות דירה) ואף במקרים מתאימים בדמי הוצאות אחזקת המדור (לדוגמא חשמל, מים, גז, ארנונה, כבלים, דמי ניהול ועוד). החיוב בעניין המדור יכול לנוע בין 30% ל- 50%, בהתאם למספר הקטינים ולנסיבות העניין.

 

לסיכום: זכויות האישה בגירושין והדרך למצות אותן בצורה מיטבית

תהליך הגירושין יכול להיות מאתגר עבור נשים, שעלולות להתמודד עם מכשולים ומגבלות בכל שלב בדרך. בשנים האחרונות חלה התקדמות ניכרת בנושא זכויות האישה בגירושין, כולל החוק החדש המטיל סנקציות על סירוב למתן גט, וקידום מעמד האישה. יחד עם זאת, יש עוד דרך לעבור.

 

שאלות ותשובות בנושא זכויות האישה בגירושין

אחד האתגרים של נשים בהליך גירושין הוא כאשר הבעל מסרב לתת לאשתו גט, שהוא תנאי הכרחי לפי ההלכה כדי להביא לביצוע גירושין. גברים לפעמים משתמשים בגט כקלף מיקוח במשא ומתן לגירושין. אתגרים נוספים הם – בסוגיות של פערי שכר, דמי מזונות, וחלוקת רכוש. התמודדות נוספת, היא מאבק על החזקת הילדים שיש מקרים בהם המדובר בתביעה רצינית שדינה להתברר ולעיתים, למרבה הצער, הדבר נעשה לשם הפעלת לחצים.

תשלום מזונות ילדים מהווה חובה חוקית של אחד מבני הזוג לספק תמיכה כלכלית לבן הזוג השני לצורך הוצאות הקטינים. עד גיל 6 שנים, חבות המזונות היא על האב. מעבר לגיל 6 שנים, חבות המזונות קשורה במספר פרמטרים וביניהם: פערי השכר שבין הצדדים, חלוקת זמני השהות, מצבו הכלכלי של כל צד והוצאות הקטינים. 

הוראות הדין מחייבות את הבעל, במקרים מתאימים, לספק תמיכה כלכלית לאשתו. מטרת המזונות בישראל היא לאפשר לאישה לשמור על אותה רמת חיים שהייתה לה. במקרים בהם האישה עובדת ומשתכרת ניתן להפחית את גובה המזונות ("יוצאת מעשי ידיה תחת מזונותיה"), אך היא עדיין זכאית לקבל תמיכה כספית מבעלה במקרה שבו הכנסתה לא מספקת את צרכיה. יש מקרים שבהם מזונות ניתנים לעיתים ככלי למאבק בסרבני גט, כך שלבעל יש אינטרס כלכלי שלא להאריך את הנישואין.

עורך דין דיני משפחה וגירושין, יכול לסייע לאישה להכיר ולהבין את זכויותיה במהלך הליך הגירושין ולפעול לצורך הגנה על הזכויות הללו.

 

זכויות האישה בגירושין

זכויות האישה בגירושין

עוד באותו נושא:

עלויות התרת נישואין 

רבים מהזוגות המתגרשים ומצויים בפני הליך של התרת נישואין מוצאים את עצמם בפני הליך מורכב עם שאלות רבות וביניהן: כמה עולה התרת נישואין?  מה העלויות

קרא עוד...
התרת נישואין טפסים

במשך שנים רבות זוגות ממוצא דתי מעורב, חסרי דת וזוגות חד מיניים בישראל, נתקלו בבעיה של ממש בבואם להתגרש. זאת משום שבישראל הסדרת המעמד האישי

קרא עוד...
התרת נישואין חד מיניים

בשנים האחרונות, הנושא של התרת נישואין חד מיניים תופס תאוצה בשיח הציבורי והמשפטי בישראל. הליך זה, המיועד לזוגות מאותו מין שנישאו בחו"ל ומבקשים להיפרד, מהווה

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>