תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

כונס נכסים בגירושין 

במסגרת הליך גירושין בין בני זוג, אחד הנושאים הטעונים ביותר הוא חלוקת נכסי המשפחה ומכירת הדירה המשותפת. כאשר שוררים סכסוך ואי הסכמה עמוקים בין בני הזוג לגבי מימוש נכס זה, בית המשפט רשאי למנות כונס נכסים – גורם חיצוני ניטרלי שתפקידו לפקח על מכירת הדירה כך שתהיה הוגנת עבור שני הצדדים. בשורות הבאות נפרט עוד על מינוי כונס נכסים בגירושין ומעורבותו במכירת נכס משותף בגירושין.

 

באילו מקרים מתעורר הצורך בשירותיו של כונס נכסים בגירושין?

בתהליך גירושים בין בני זוג, דירת המגורים המשותפת יכולה להפוך למוקד של סכסוך ומתח. במקרים בהם המחלוקת בין הצדדים עמוקה, בית המשפט רשאי למנות כונס נכסים  – גורם ניטרלי וחיצוני, שתפקידו לפקח על מכירת הדירה.

 

מהי תכלית המינוי של כונס נכסים בגירושין?

המטרה העיקרית במינוי של כונס נכסים היא להקל על מכירת הדירה במקרים בהם בני הזוג אינם מסוגלים לבצע זאת לבדם. כך ניתן לקדם את תהליך הגירושין עצמו לסיומו בצורה יעילה ומהירה יותר.

 

באיזה שלב מינוי כונס נכסים בגירושין יתבצע בעצם?

בדרך כלל, כונס נכסים מתמנה בהליכי גירושין רק לאחר שבני הזוג מיצו כל ניסיון למכור את דירת המגורים המשותפת בהסכמה הדדית. הסיבות העיקריות למינוי כונס נכסים הן חוסר יכולת של בני הזוג להגיע להסכמות בנוגע להיבטים שונים של מכירת הדירה, כמו התנגדות של אחד הצדדים לבצע את המכירה, המשך התגוררות של אחד מהם בנכס או חסימה בדרך אחרת של הליך המכירה. גם חוסר הסכמה על זהות הקונה או מחיר הרכישה יכולים להוביל למינוי כונס נכסים.

 

במה נבדלת העבודה עם כונס נכסים בגירושין מעבודה עם כונסי נכסים בהקשרים אחרים?

הליכי כינוס נכסים בגירושין שונים במהותם מהליכי כינוס נכסים רגילים שמטרתם הסדרת חובות. בעוד שבהליכי כינוס נכסים רגילים המטרה היא סילוק חובות והסדרת הלוואות של בעל הנכס, הרי שבהליכי גירושין מטרת כינוס הנכסים היא לאפשר חלוקה מהירה ושוויונית של הנכסים בין בני הזוג המתגרשים. זאת, על מנת לקדם ביעילות את פירוק הקשר הזוגי וסיום הליך הגירושין.

כמו כן, בניגוד להליכי כינוס נכסים רגילים, בהם לעיתים נכסים נמכרים במחירים מוזלים על מנת לעמוד בפירעון חובות, בהליכי כינוס נכסים בגירושין המטרה היא למקסם את ערך המכירה של הנכסים. שכרט טרחת כונס הנכסים הינו באחוזים ממחיר המכירה.  כונס הנכסים יפעל עבור בני הזוג המתגרשים בכדי להשיג את העסקה הטובה ביותר.

 

איך מתבצעת קביעת מחירו של הנכס בידי כונס נכסים בגירושין?

קביעת מחיר הנכס המיועד למכירה בגירושין יכולה להיעשות במספר דרכים:

  • הסכמה בין בני הזוג – בני הזוג יכולים להסכים ביניהם על מחיר הנכס, כאשר ההצעה הגבוהה ביותר שהתקבלה בשוק הפתוח תהפוך למחיר המוסכם.
  • הערכת שמאי – אם בני הזוג אינם מצליחים להגיע להסכמה, ניתן להזמין הערכת שווי מקצועית של שמאי, המבוססת על שווי השוק של הנכס.
  • זכות קדימה ראשונית – אם אחד מבני הזוג מעוניין לרכוש את חלקו של בן הזוג השני בנכס, זכותו עדיפה על פני רוכשים חיצוניים.
  • *** חשוב לציין, כי בהליכי כינוס נכסים בגירושין – עפ"י רוב כונס הנכסים יזמין חוות דעת שמאי לצורך מכירת הדירה.

 

האם מי מהצדדים בגירושין יכול להתנגד למכירת הדירה לצד שלישי?

קיימת אפשרות לצד אחד בגירושין להתנגד למכירת הנכס המשותף לצד שלישי. אמנם על פי חוק המקרקעין, לכל שותף זכות לפרק את השיתוף בנכס בכל עת. אולם, הצד המתנגד יכול לבקש מבית המשפט לעכב את מכירת הנכס, אם יוכל להוכיח כי אין דיור חלופי עבורו ועבור ילדיו, וכי הוא עושה מאמצים להשיג פתרון דיור כזה.

כמו כן, אם אישה פתחה בהליכי שלום בית, היא יכולה לבקש מבית הדין הרבני מדור ספציפי על מנת להמשיך לגור עם ילדיה בבית, במטרה לשקם את הנישואין. בנסיבות מסוימות, בקשה זו יכולה לעכב את מכירת הנכס עד להכרעה בעניין שלום הבית.

 

האם בתהליך העבודה עם כונס נכסים בגירושין צריך לערב גם שמאי?

על פי רוב, כונס הנכסים יזמין חוות דעת שמאי מקרקעין. בד"כ הוא גם ימחק מהחוברת למציע את מחיר הדירה שהוערכה בחוות דעת שמאי המקרקעין, אולם כל מקרה לנסיבותיו. יחד עם זאת, הליך כינוס נכסים בגירושין אינו מחייב בהכרח הערכת שווי מקצועית של שמאי. כאשר מוצאת הודעה פומבית על מכירת נכס במסגרת כינוס נכסים בגירושין, אין חובה לפרסם בה את המחיר המשוער על פי הערכת שמאי. כונס הנכסים אינו מחויב משפטית לחשוף הערכת שווי כזו, באם נערכה. במקום זאת, בדרך כלל הציבור מוזמן להגיש הצעות רכישה עבור הנכס נשוא ההליך.

גם במקרים שבהם הודעת המכרז הפומבית כוללת הערכת שווי של שמאי, כונס הנכסים מציין בדרך כלל שאין הכרח להסתמך עליה. כלומר, כונס הנכסים אינו מחויב לקבל את ההצעה הגבוהה ביותר שהתקבלה, והוא רשאי לנהל משא ומתן עם מציעים אחרים, על פי שיקול דעתו. זאת גם אם הצעתם נמוכה מהערכת השמאי או מההצעה הגבוהה ביותר שהוגשה.

הנכס נמכר על פי רוב במצבו כפי שהוא.

 

מה מידת הכדאיות של הפנייה אל כונס נכסים בגירושין?

בסופו של דבר, במסגרת הליכי גירושין יש צורך לחלק את נכסי בני הזוג ובכלל זה למכור את דירת המגורים המשותפת. המכירה יכולה להתבצע בהסכמה בין בני הזוג או באמצעות כינוס נכסים.

עם זאת, במקרה של מינוי כונס, בני הזוג נושאים בעלויות שכר הטרחה שלו. לכן, כדי לחסוך בעלויות, כדאי לנסות קודם כל להגיע להסכמה הדדית על אופן מכירת הדירה מבלי להיזקק להליך כינוס נכסים. עו"ד דיני משפחה בעל הסמכת עורך דין לענייני גישור יכול לסייע בכך.

 

מדוע חיוני להסתייע בעורך דין משפחה כשמתעורר הצורך בכונס נכסים בגירושין?

ישנן מספר סיבות לכך שחשוב להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה בהתעורר הצורך בכונס נכסים בגירושין:

  1. עורך דין משפחה בקיא בהליכי כינוס נכסים בגירושין, מכיר היטב את החוקים וההליכים הרלוונטיים ויוכל להציג לכם את התמונה המלאה של המצב המשפטי.
  2. עורך דין יוכל לייעץ לגבי ההשלכות של מינוי כונס נכסים והאסטרטגיה המשפטית הטובה ביותר עבורכם בנסיבות העניין.
  3. עורך דין יכול לייצג אתכם מול בית המשפט, להתמנות ככונס נכסים בעצמו או לסייע במינוי כונס נכסים חיצוני ולפקח שהאינטרסים שלכם ייוצגו בהליך.

 

בקצרה, יש חשיבות רבה לייעוץ מקצועי בסוגיה רגישה זו, שכן מדובר בנכס בעל ערך כלכלי ורגשי רב עבורכם.

 

לסיכום

כינוס נכסים בגירושין הוא הליך מורכב המבוצע על ידי גורם מקצועי שמתמנה על ידי בית המשפט – כונס הנכסים. מטרתו היא לפתור מחלוקות בין בני זוג מתגרשים לגבי מכירת נכסים משותפים, ובפרט דירת המגורים שלהם.

הליך זה לעיתים בלבתי נמנע. ההליך יכול לחסוך זמן וכסף רב בהשוואה למשא ומתן ממושך בין בני הזוג, אך כרוך בכיסוי עלות שכר טרחת כונס הנכסים. עם זאת, במצב של סכסוך עמוק וחוסר יכולת של בני הזוג לתקשר, כינוס הנכסים הוא לעיתים האופציה המועדפת להביא למימוש זכויות הצדדים בנכס וחלוקתן באופן הוגן. משכך, ייעוץ מקצועי של עורך דין משפחה בנושא, הוא קריטי במקרים מעין אלה.

 

שאלות ותשובות בנושא כונס נכסים בגירושין

בית המשפט ימנה כונס נכסים כאשר בני הזוג המתגרשים מיצו את כל המאמצים להגיע להסכמה בנוגע למכירת הנכס המשותף שברשותם, בדרך כלל דירת המגורים, ונותרו במבוי סתום.

בדרך כלל, עורכי הדין של בני הזוג ממונים ככונסי נכסים בגירושין, אך ניתן גם למנות עורך דין חיצוני לתפקיד. 

שכר הטרחה של כונס הנכסים עומד בדרך כלל על כ-4% מערך הנכס בתוספת מע"מ, וכל צד משלם מחצית ממנו.

כינוס הנכסים בגירושין מביא ניטראליות ומקצועיות לתהליך, מזרז את מכירת הנכס וחלוקת התמורה ההוגנת בין בני הזוג, וחוסך עימותים וסחבת משפטית מיותרת.

כונס נכסים בגירושין

 

 

עוד באותו נושא:

עלויות התרת נישואין 

רבים מהזוגות המתגרשים ומצויים בפני הליך של התרת נישואין מוצאים את עצמם בפני הליך מורכב עם שאלות רבות וביניהן: כמה עולה התרת נישואין?  מה העלויות

קרא עוד...
התרת נישואין טפסים

במשך שנים רבות זוגות ממוצא דתי מעורב, חסרי דת וזוגות חד מיניים בישראל, נתקלו בבעיה של ממש בבואם להתגרש. זאת משום שבישראל הסדרת המעמד האישי

קרא עוד...
התרת נישואין חד מיניים

בשנים האחרונות, הנושא של התרת נישואין חד מיניים תופס תאוצה בשיח הציבורי והמשפטי בישראל. הליך זה, המיועד לזוגות מאותו מין שנישאו בחו"ל ומבקשים להיפרד, מהווה

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>