תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

יתרונות וחסרונות בכינוס נכסים

כאשר זוג נשוי בישראל בוחר להתגרש, אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפניו הוא חלוקת הנכסים המשותפים. במיוחד כשמדובר בנכסי מקרקעין כגון בית מגורים משותף, הדבר יכול להפוך למורכב וקשה. במאמר זה נסקור אפשרות של כינוס נכסים על ידי גורם חיצוני כחלק מהליך הגירושין, כדרך להתגבר על מחלוקות בנושא, תוך התייחסות אל יתרונות וחסרונות בכינוס נכסים כאמצעי לחלוקת הזכויות בנכס המשותף בגירושין.

 

מה פשר המושג "כינוס נכסים" ומה משמעותו בהליכי גירושין?

כינוס נכסים הוא הליך משפטי הכולל העברת נכס לגורם חיצוני, בעיקר במטרה לממש אותו במהירות. הצורך בהליך זה נובע בדרך כלל מקיומו של חוב שצבר בעל הנכס. מכירת הנכס משמשת כדרך להפיק ממנו כספים, על מנת לשלם לעיתים באמצעותם את חובותיו של הבעלים המקורי לנושים.

בהליכי כינוס נכסים (שהם בד"כ לא במקרה של גירושין) המכירה מתבצעת לעיתים בתנאים של לחץ ודחיפות. עקב כך, שכיח לראות נכסים נמכרים במחירים מוזלים משמעותית ביחס לשווים בשוק. הדחיפות נובעת מהצורך לממש מהר את הנכסים על מנת להחזיר חובות, כאשר כל עודף שנותר לאחר החזר החובות מועבר בדרך כלל בחזרה לבעל הנכס לשעבר.

בניגוד לתרחיש הקלאסי, כינוס נכסים בגירושין נועד להקל על פירוק מהיר של התא המשפחתי. כאן, המטרה כאן על פי רוב אינה קשורה להחזר חובות או הסדרת הלוואות, אלא קשורה למכירה זריזה ככל האפשר של הנכס על מנת שלא יעכב את חלוקת הרכוש בגירושין. כונס הנכסים מקבל עמלה על בסיס אחוז מהמכירה, ולכן בדרך כלל הוא ינסה למכור את הנכס במחיר הגבוה ביותר שהוצע תמורתו.

 

יתרונות בכינוס נכסים בגירושין – חסרונות בכינוס נכסים בגירושין

במסגרת הליכי גירושין, לרוב הנכס המשותף העיקרי העומד לחלוקה בין בני הזוג ,הוא כאמור דירת המגורים הזוגית. נוהג נפוץ הוא שהצדדים מעמידים את הדירה למכירה בשוק החופשי, ומחלקים ביניהם את תמורת העסקה. עם זאת, חוסר אמון וקשיים המאפיינים תהליכי גירושין, לעיתים קרובות יוצרים מצב שבו נוכחותו של גורם מקצועי ניטרלי חיונית לניהול הליך המכירה.

פתרון מקובל ויעיל לבעיית חלוקת הנכסים בגירושין, הוא מינוי כונסי נכסים או בניית מנגנון חלופי של מינוי כינוס נכסים בהסכם גירושין לבחירת מי מהצדדים, אשר יכולים להיות עורכי הדין של בני הזוג. כונסי הנכסים ירכזו את הנכסים המשותפים, ויעמידו אותם למכירה פומבית עד לקבלת ההצעה הגבוהה ביותר עבורם. פתרון זה מאפשר התמודדות יעילה עם האתגרים הייחודיים המאפיינים תהליכי גירושין.

 

אילו זוגות יכולים להפיק תועלת רבה מהליך כינוס נכסים בגירושין?

הבחירה בכינוס נכסים במסגרת גירושין נובעת בעיקר מאי יכולתם של בני הזוג להגיע להסכמה לגבי חלוקת נכסיהם המשותפים. חוסר הסכמה זה יכול לנבוע ממחלוקות בדבר השאלה מי אמור להמשיך ולהחזיק בנכסים מסוימים, או מסירוב הדדי של הצדדים לרכוש או למכור חלקים מהנכסים זה לזה.

במצב כזה, חלוקת הרכוש מתעכבת ומונעת מהצדדים להביא את נישואיהם לקיצם הרשמי ולפתוח בפרק חדש בחייהם. נוכח השלכות אלה, מעורבות של כונס נכסים ניטרלי היא הכרחית. כונס הנכסים ינהל ויפקח על מכירת הנכסים במקום בני הזוג, ובכך יתייתר הצורך בהסכמה ביניהם לגבי הנכס השנוי במחלוקת.

 

יתרונות בכינוס נכסים בגירושין

כינוס נכסים יעיל במיוחד כשקיימים סכסוכים ופערים בלתי ניתנים לגישור בין בני הזוג, המונעים שיתוף פעולה במכירה משותפת. במצב זה, מועיל להפקיד את הטיפול בנושא בידי כונס נכסים, שיוציאם מהמבוי הסתום תוך מכירת הנכס ברווח המקסימלי האפשרי לטובת שני הצדדים. לעיתים כינוס הנכסים נמכר בסכום הגבוה יותר מהסכום שהוערך בחוות הדעת של שמאי המקרקעין (לעיתים גם פחות).

 

חסרונות בכינוס נכסים בגירושין

עלות שכר הטרחה של כונס הנכסים מוטלת על בני הזוג, ובנוסף, בהליכי כינוס נכסים אין הדבר מתנהל כמו במו"מ עצמאי אלא באופן שונה. לעיתים זה יתרון ולעיתים חיסרון

 

אז איך הליך כינוס הנכסים בגירושין עובד הלכה למעשה?

כשבני הזוג המתגרשים אינם מצליחים להסכים ביניהם על אופן חלוקת הזכויות בדירת או בית המגורים המשותף בגירושין, או בנכס מקרקעין אחר שבבעלותם המשותפת, בית המשפט עשוי למנות כונס נכסים שיהיה אמון על מכירת הנכס וחלוקת התמורה שתתקבל מהמכירה, בין הצדדים.

בית המשפט עשוי למנות את עורכי דינם של הצדדים ככונסי נכסים שינהלו את מכירת הנכס במשותף, או למנות כונס נכסים חיצוני ובלתי תלוי. לאחר שבית המשפט ממנה כונס מהימן שיטפל במכירת הנכס, כונס הנכסים עשוי לזמן שמאי מקרקעין להעריך את שווי הנכס.

לאחר מכן, מופנות לכונס הנכסים הצעות רכישה, לעיתים בליווי תשלום מקדמה ראשוני של כ-10% מערך הנכס. ההצעות נבדקות ומגיעות בדרך כלל לשיא בפגישה בה מתקיים דיון בהצעות השונות.

 

מהי "זכות ראשונים" ואיך היא נוגעת לענייננו?

זכות קדימה בין בני זוג

סעיף 101 לחוק המקרקעין קובע כי כאשר בני זוג מחזיקים בבעלות משותפת על נכס מגורים, עסק או משק חקלאי, אף אחד מהם אינו יכול למכור את הנכס לצד שלישי ללא שהציע קודם לבן/בת הזוג לרכוש את חלקו/ה.

כלומר, לכל אחד מהצדדים ניתנת זכות הראשונים לקניית חלקו של הצד השני בנכס המשותף, לפני שיוצע לקונים מן החוץ. יתרה מזאת, בן/בת הזוג המבקש/ת למכור את הנכס בשוק החופשי מנוע/ה מלהציע מחיר נמוך יותר מכפי שהוצע לבן/בת הזוג. הוראה זו נועדה למנוע מניפולציות אפשריות בתהליך בידי מי מהצדדים.

בנוסף, אם אחד מבני הזוג הציע לרכוש את חלקו של בן/בת הזוג וההצעה נדחתה, ובהמשך בן/בת הזוג לא הצליח/ה למכור את הנכס, הוא/היא מחויב/ת להגיש הצעה מתוקנת לבן/בת הזוג. מנגנון זה נועד להבטיח את שלמות ההליך ולהגן על זכויות השותף/ה בנכס, גם לאחר סירוב ראשוני מצידו/ה.

 

עריכת הסכם ממון – פתרון חלופי עם יתרון מהותי

כאשר בני זוג עורכים באופן יזום הסכם ממון לפני הנישואין או במהלכם, הם יכולים למנוע חלק ניכר מהקשיים הכרוכים בחלוקת נכסים במקרה של גירושין. הסכם כזה מסדיר באופן שלם את מעמדם של כל הנכסים והמשאבים הכספיים של בני הזוג בגירושין, וחוסך מהם במידה רבה את המחיר הרגשי, הנפשי והכלכלי הנלווה בדרך כלל להליכי כינוס נכסים בגירושין. בנוסף, חלוקה על פי הסכם מזרזת ומקלה על כל הליך הגירושין.

 

לסיכום

כינוס נכסים בהליך גירושין יכול לשמש כלי יעיל לפתרון מחלוקות בין בני זוג בנוגע לחלוקת נכסיהם המשותפים. במקום שהצדדים יתקשו להגיע להסכמות בעצמם, כונס הנכסים החיצוני יוכל לנהל ולפקח על מכירת הנכסים באופן אובייקטיבי. עם זאת, לפני שפונים להליך כזה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה ורצוי שיהיה בעל הסמכת עורך דין לענייני גישור על מנת להימנע ככל האפשר מתוצאות שליליות. כמו כן, שקילת הסדרת חלוקת הנכסים באמצעות הסכם ממון עוד טרם הנישואין או במהלכם, יכולה לחסוך חלק ניכר מהקושי הכרוך בהליכי גירושין. גם בנושא זה עו"ד דיני משפחה יכול לסייע.

 

שאלות ותשובות בנושא יתרונות וחסרונות בכינוס נכסים

כינוס נכסים בגירושין מתייחס למינוי גורם חיצוני, כדוגמת עורך דין, שיהיה אחראי לניהול מכירת נכסים משותפים של בני הזוג המתגרשים, כמו דירה או עסק. המטרה היא לאפשר מכירה יעילה ומהירה של הנכסים כדי שלא יעכבו את תהליך הגירושין.

כינוס נכסים יכול להוות פתרון כאשר בני הזוג אינם מסוגלים להגיע להסכמה בנוגע לחלוקת נכסיהם המשותפים, מה שעלול לעכב את הליך הגירושין. כונס הנכסים החיצוני יכול לנקוט בצעדים ניטרליים לקידום מכירת הנכסים.

הסכם ממון שנערך עוד לפני הנישואין או במהלכם, יכול לפשט באופן משמעותי את הליך חלוקת הנכסים במקרה של גירושין. הוא חוסך את עיקר המחלוקות והקשיים הכרוכים בחלוקת הרכוש בין הצדדים.

חשוב להתייעץ עם עורך דין משפחה כדי לקבל הכוונה לגבי האופן המומלץ לבצע את חלוקת הרכוש בנסיבות המקרה. יש לשקול היטב את האפשרויות השונות והשלכותיהן לפני קבלת החלטה לכאן או לכאן.

 

יתרונות וחסרונות בכינוס נכסים

יתרונות וחסרונות בכינוס נכסים

עוד באותו נושא:

עלויות התרת נישואין 

רבים מהזוגות המתגרשים ומצויים בפני הליך של התרת נישואין מוצאים את עצמם בפני הליך מורכב עם שאלות רבות וביניהן: כמה עולה התרת נישואין?  מה העלויות

קרא עוד...
התרת נישואין טפסים

במשך שנים רבות זוגות ממוצא דתי מעורב, חסרי דת וזוגות חד מיניים בישראל, נתקלו בבעיה של ממש בבואם להתגרש. זאת משום שבישראל הסדרת המעמד האישי

קרא עוד...
התרת נישואין חד מיניים

בשנים האחרונות, הנושא של התרת נישואין חד מיניים תופס תאוצה בשיח הציבורי והמשפטי בישראל. הליך זה, המיועד לזוגות מאותו מין שנישאו בחו"ל ומבקשים להיפרד, מהווה

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>