תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

גירושין בשיתוף פעולה

בשנים האחרונות, הליכי גירושין בשיתוף פעולה צברו פופולריות בישראל, שכן הם נתפסים כאלטרנטיבה יעילה יותר ופחות טעונה מתביעות גירושין מסורתיות. בשורות הבאות עו"ד ערן עזרא יסביר איך התהליך עובד, מה מייחד אותו ביחס לחלופות וכיצד סיוע משפטי טוב יכול לסייע לזוגות מתגרשים להיפרד "בטוב".

 

מהם גירושין בשיתוף פעולה?

גירושין בשיתוף פעולה הם תהליך שבמסגרתו זוגות המבקשים להתגרש עושים זאת בדרך יפה ובהסכמה תוך הידברות על הנושאים שבמחלוקת. בדרך כלל הצדדים שוכרים עורך דין המתמחה בדיני משפחה, בעל ניסיון רב בניהול הליכי גירושין בהסכמה, כך שיתאפשר לכם לקיים שיח פתוח ואמיתי, על מנת לפתור את המחלוקות ביניהם ולהגיע להסכם גירושין המוסכם על שניהם.

כל זאת – ללא הצורך בהגשת תביעת גירושין לבית דין רבני או בהגשת תביעות אחרות לבית משפט לענייני משפחה.

 

מה מייחד הליכי גירושין בשיתוף פעולה?

גירושים בשיתוף פעולה הם חלופה לניהול הליכי גירושין במתכונתם המסורתית. חלופה זו מתמקדת בפתרון סכסוכים באופן מכבד ושיתופי תוך כדי ניסיון כן ואמיתי להגיע לפתרונות מוסכמים. כחלופה לפנייה לבית המשפט או לבית הדין הרבני ולגרום לשופט/דיין לקבל החלטות עבורם, זוגות בגירושים בשיתוף פעולה עובדים עם צוות מקצועי כדי למצוא פתרונות מועילים לשני הצדדים תוך כדי דגשים מיוחדים על יצירתיות למיקסום תועלות וראיית טובת הילדים.

חלק מהמאפיינים הייחודיים של הליכי הגירושין בשיתוף פעולה כוללים את הדברים הבאים:
  • הצדדים וב"כ הצדדים בוחרים מגשר ניטראלי מוסכם.
  • המגשר מנהל את ההליך של גירושין בשיתוף פעולה.
  • יש מקרים בהם הצדדים מחליטים להגיע להליך גישור עם מגשר גירושין ללא עורכי דין ויש מקרים בהם לשני הצדדים יש עורכי דין משלהם, אך הדגש הוא על כך – שהצדדים בכל מקרה מסכימים לעבוד יחד כדי לפתור את הבעיות בגירושין במקום להתדיין בבתי המשפט.
  • הצדדים חותמים על מסמך שנקרא "הסכם השתתפות" בגישור המחייב אותם לעבוד יחד ולתקשר בפתיחות ובכנות זה עם זו.
  • הצדדים בוחרים מגשר ניטראלי ומנוסה שמסייע להם לתקשר ביעילות ולהגיע להסכמות שישרתו את שניהם.
  • התהליך הינו פרטי וסודי, מה שמאפשר שיחות פתוחות וכנות יותר בין הצדדים.
  • לא ניתן לחשוף את מה שנאמר בגישור בערכאות שיפוטיות.
  • הצדדים חוסכים בהליך גירושין בשיתוף פעולה עלויות משמעותיות של ניהול הליכים משפטיים, שכר טרחה, אגרות, מומחים ועוד.
  • הצדדים שומרים על שליטה על תוצאות הסכם הגירושין ומסוגלים לבחור את הפשרה המתאימה ביותר לצרכיהם ולאינטרסים האישיים שלהם.
  • הצדדים, בליווי המגשר, יכולים למצוא פתרונות יצירתיים לצורך מיקסום תועלת כלכלית.
  • הצדדים בסיומו של ההליך חותמים על הסכם גירושין, הכולל את פתרון כל המחלוקות שבין הצדדים ומובא לאישורו של בית המשפט.
  • האחד המאפיינים המשמעותיים – הינו שהצדדים מסיימים את ההליך בהסכמה, ברוח טובה, בכבוד ויכולים לפתוח פרק ב' וחיים חדשים עם הסכם מוסדר ובכך לחסוך התדיינויות ארוכות וממושכות.

מכל הסיבות הללו ונוספות, הליכי גירושים בשיתוף פעולה נתפסים לרוב בתור אלטרנטיבה יעילה יותר, פחות אגרסיבית והרבה פחות יקרה לניהול תביעות גירושין מסורתיות.

 

איך נראה התהליך של גירושין בשיתוף פעולה?

לרוב ההליך מתחיל בכך ששני הצדדים נפגשים עם עורכי הדין שלהם ומגשר ניטרלי. לאחר מכן, הצדדים יחתמו על הסכם השתתפות, אשר מחייב אותם לעבוד יחד על מנת לפתור את הבעיות הכרוכות בגירושין.

לאחר חתימת הסכם ההשתתפות, מתחילים הצדדים להיפגש עם המגשר הנייטלי על מנת לדון ולנהל משא ומתן על תנאי הגירושין. המגשר עוזר לצדדים לתקשר ביעילות, בשקיפות, להתמקד "בגישור" על נקודות מחלוקת, ולעבוד לקראת גיבוש הסכם גירושין שיועיל לשניהם ולילדיהם. הפגישות עם המגשר עשויות לכלול את שני הצדדים ואת עורכי דינם, או שהמגשר יכול להיפגש עם הצדדים בנפרד ו/או ללא עורכי דין, בהתאם לעניין.

ככל שהצדדים מגיעים להסכמות, המגשר ו/או עורכי הדין של הצדדים פועלים לעיגונן בהסכם גירושין ומגישים לבית המשפט את הניירת הדרושה לאישור הסכם גירושין. ככל שההסכם קביל והצדדים ערכו אותו מרצון טוב וחופשי, בית המשפט  מאשר את הסכם הגירושין והמסמך מקבל תוקף של פסק דין מחייב.

 

האם יש הבדל בין הליך גירושין שיתוף פעולה לבין גישור חובה בגירושין?

המדובר בדרכים ליישוב סכסוכים בגירושין. גישור הוא תהליך בו מגשר ניטרלי מסייע לצדדים לתקשר בצורה יעילה ולהגיע להסדר. חשוב להכיר שבישראל קיים חוק גישור חובה, המחייב פנייה למפגשי גישור לפני הגשת תביעות גירושין לבית דין רבני או תביעות אחרות לבית המשפט.

ההליך מתחיל בהגשת בקשה ליישוב סכסוך והצדדים מופנים ליחידת הסיוע. המגשרים ביחידת הסיוע הם אנשי מקצוע מיומנים וניטרליים אך אינם נותנים ייעוץ משפטי. מטרת הגישור היא לסייע לצדדים להגיע לפשרה שניתן יהיה לתקף בבית המשפט.

גירושים בשיתוף פעולה לא חייבים להיות באמצעות יחידת הסיוע (על פי חוק גישור חובה). יש מצבים שבהם אף צד לא פותח בקשה ליישוב סכסוך והצדדים בוחרים מיוזמתם בשיתוף פעולה מגשר פרטי, ניטרלי, והכל במטרה לפתור את המחלוקות ולהגיע להסדר.

עם זאת, יש גם מצבים שבהם אחד הצדדים פונה ליחידת הסיוע ויחד עם זאת בד בבד מתחיל בהליך על פי חוק גישור חובה, אך בין לבין, שוכרים שירותיו של מגשר פרטי ועורכים דרכו הסכם גירושין.

בגירושין המתנהלים בשיתוף פעולה כחלק מתהליך גישור, הצדדים חותמים כאמור על הסכם השתתפות בגישור, המחייב אותם לעבוד יחד ולתקשר בפתיחות ובכנות. הודות לכך, הצדדים שומרים על שליטה על תוצאות הגירושין ומסוגלים להגיע לפתרונות המתאימים ביותר לצרכיהם ולאינטרסים האישיים שלהם.

לסיכום: אם אחד הצדדים מעוניין להגיש תביעה הוא לא יכול לעשות זאת. עליו לפנות בראש ובראשונה בבקשה ליישוב סכסוך – גישור חובה – טרם פתיחת תיק גירושין. יחד עם זאת, זוגות שמעוניינים בגירושים בשיתוף פעולה, יכולים לפנות ליישוב סכסוך אצל מגשר פרטי ללא צורך בפנייה ליחידת הסיוע ולהגיש הסכם גירושין מוסכם לאישור של בית משפט.

 

גירושין בשיתוף פעולה והליכי גירושין בהסכמה

גירושין בהסכמה וגירושים בשיתוף פעולה הן שיטות גירושין שבהן מגיעים הצדדים להסכמה מחוץ לכותלי בית המשפט.

המושג "גירושין בהסכמה" מתייחס בדרך כלל לתהליך גירושין שבו שני הצדדים מסכימים על תנאי הגירושין ואין להם מחלוקות בנושאים כמו חלוקת רכוש, משמורת ילדים או מזונות. תהליך זה הוא בדרך כלל מהיר יותר וזול יותר מאשר תביעות גירושין, שכן הוא מייתר את הצורך במשפט. כאשר יש הסכמה כללית על כל הנושאים כל מה שנדרש הוא עורך דין שיערוך הסכם גירושין.

לעומת זאת, יש מצבים שלא הכל מוסכם. יש מצבים הכוללים לא מעט מחלוקות ובנסיבות אלו, יש צורך לעשות ניסיון להביא את הצדדים להסכמות. לצורך גירושים בשיתוף פעולה, יכולים הצדדים ו/או הצדדים ועורכי דינם להיפגש יחד בסדרה של פגישות כדי להגיע להסכמה הדדית. בדרך זו מנהלים הליכי משא ומתן (הליכים חסויים בפני עצמם) והכל במטרה להביא להסכם גירושין אשר ייתר מחלוקת ופנייה לבית המשפט.

בסיכומו של דבר, גירושין בהסכמה וגירושין בשיתוף פעולה הן דרכים מצוינות להביא להסדרת כלל המחלוקות שבין הצדדים. בכל מצב שבו קיימת אפשרות לכך, להביא להסכמות כוללות, מן הראוי למצות דרך זו אשר מיטיבה עם הצדדים ועם ילדיהם הקטינים, דרך זו מונעת ניהול הליכים משפטיים ומביאה להסכמות רחבות בשיתוף פעולה.

במסגרת גירושין מוסכמים יכולים הצדדים לסכם על מומחים (שמאי, אקטואר, רו"ח, הדרכה הורית ועוד) ואף לבקש דוחות ממומחים טרם החתימה על הסכם הגירושין בכדי לקבל וודאות.

 

לסיכום – גירושין בשיתוף פעולה והדרך הנכונה לגשת לתהליך

גירושים בשיתוף פעולה עשויים להיות אופציה רלוונטית למי שמעוניינים להימנע מהליך משפטי ממושך ויקר, תוך קבלת הסכם גירושין הוגן. בשיטה זו, שני הצדדים עובדים יחד בעזרת עורכי הדין שלהם, כדי להגיע להסכם גירושין שישרת את שניהם ואת ילדיהם באופן מיטבי.

תהליך זה מאפשר פרידה מכובדת וידידותית יותר, ללא צורך במעורבות בית המשפט. בנוסף, ניתן לכלול בתהליך גם ייעוץ פסיכולוגי ופיננסי כדי לסייע לבני הזוג במעבר לפרק חדש בחייהם.

למידע נוסף על גירושין בשיתוף פעולה באמצעות עורך דין לענייני גישור –  ניתן לפנות למשרדו של עו"ד ערן עזרא, בטלפון:  03-644-2224.

 

שאלות ותשובות בנושא גירושין בשיתוף פעולה

מטרת התהליך של גירושים בשיתוף פעולה היא להקל על התקשורת והמשא ומתן בין הצדדים כך שהגירושין יתנהלו בצורה מכבדת ויאפשרו הגעה להסכמה בניסוח הסכם גירושין שיטיב עם שני הצדדים, ללא צורך לעבור את המסכת הכאובה, הארוכה והיקרה של דיונים בערכאות המשפטיות על תנאי הסכם הגירושין.

מומלץ מאוד שלכל אחד מבני הזוג יהיה ייעוץ משפטי משלו אשר ידאג לאינטרסים שלו. סיוע מעורכי דין נפרדים נועד להבטיח שלכל אחד מהצדדים יש ייצוג הולם משלו בתהליך ושהסכם הגירושין שיושג במסגרתו, יהיה הוגן עבור שניהם.

בישראל, כל הסכם גירושין שנחתם בין בני זוג נשואים חייב לקבל אישור ומתן תוקף של פסק דין בערכאה השיפוטית, בית משפט לענייני שמפחה או בית הדין הרבני, לפי העניין. בית המשפט בוחן את ההסכם במטרה לוודא שהוא הוגן וסביר עבור שני הצדדים, ושהוא עומד בדרישות החוק.

תלוי. אם מגישים הסכם גירושין מוסכם לאישור אין צורך לפתוח בהליך של גישור חובה. יחד עם זאת, ככל שצד מעוניין בהגשת תביעה, במדינת ישראל, נכון למועד כתיבת שורות אלו,  הליך הגישור הוא חובה לפני הגשת תובענה לבית משפט או לבית דין. ניתן לפנות להליך הגירושין בשיתוף הפעולה במקביל להליך גישור חובה או לאחריו.

 

גירושין בשיתוף פעולה

גירושין בשיתוף פעולה

עוד באותו נושא:

עלויות התרת נישואין 

רבים מהזוגות המתגרשים ומצויים בפני הליך של התרת נישואין מוצאים את עצמם בפני הליך מורכב עם שאלות רבות וביניהן: כמה עולה התרת נישואין?  מה העלויות

קרא עוד...
התרת נישואין טפסים

במשך שנים רבות זוגות ממוצא דתי מעורב, חסרי דת וזוגות חד מיניים בישראל, נתקלו בבעיה של ממש בבואם להתגרש. זאת משום שבישראל הסדרת המעמד האישי

קרא עוד...
התרת נישואין חד מיניים

בשנים האחרונות, הנושא של התרת נישואין חד מיניים תופס תאוצה בשיח הציבורי והמשפטי בישראל. הליך זה, המיועד לזוגות מאותו מין שנישאו בחו"ל ומבקשים להיפרד, מהווה

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>