תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

התנגדות לצוואה תוך כמה זמן 

פטירתו של אדם קרוב היא אירוע קשה ומורכב, ופעמים רבות מלווה במחלוקות בנוגע לחלוקת ירושתו. על רקע זה, במקרים בהם קיימת צוואה, ייתכן שמי מהיורשים ירצה להתנגד לה. מאמר זה יסביר אודות התנגדות לצוואה תוך כמה זמן ניתן להגיש אותה, מהן עילות ההתנגדות הנפוצות, מהן ההמלצות למי שמעוניין להתנגד לצוואה, ומהם הסיכונים הכרוכים בכך.

 

על הזמן כגורם מכריע בהגשת התנגדות לצוואה

מרגע הגשת בקשה לקיום צוואה, מתחיל מרוץ נגד השעון עבור מי שמעוניין להתנגד לה. לפיכך, ניתן לומר כי הצלחה בהתנגדות לצוואה תלויה במידה רבה בפעולה מהירה ונחושה מצד המתנגד.
חשוב לפעול מיד, לאסוף ראיות ולבנות את הטיעונים בצורה יסודית, תוך התייעצות עם עורך דין ירושה מוביל. עורך דין מנוסה יסייע לכם להבין את זכויותיכם, ינחה אתכם בתהליך ויעזור לכם להגדיל את סיכויי ההצלחה, ללא עיכובים מיותרים שעשויים לחבל בסיכויי ההתנגדות להתקבל.

 

על הטעמים השכיחים להגשת התנגדות לצוואה

צוואה היא מסמך המפרט את רצונו של אדם בנוגע לחלוקת רכושו לאחר מותו. חלוקת זו עשויה להשפיע באופן משמעותי על גורלם של יורשים פוטנציאליים, ועלולה להוביל למצבים בהם יורש מרגיש מקופח או מודר. במצבים אלו, עומדת בפניו האפשרות להגיש התנגדות לקיום הצוואה.

עם הטעמים השכיחים להגשת התנגדות לצוואה, ניתן למנות:

  • פגיעה ביורש: תחושת קיפוח או הדחה מוחלטת מהצוואה.
  • פגמים פורמליים: טעויות בנוסח הצוואה או אי עמידה בתנאים החוקיים.
  • השפעה בלתי הוגנת: חשש שהמנוח הושפע באופן לא הוגן בידי גורם בעל אינטרסים, בעת עריכת הצוואה.
  • כשרות משפטית: הטלת ספק בנוגע לכשירותו המנטלית של המנוח בעת עריכת הצוואה.

 

בהינתן סיבות אלו, הזכות להתנגד לצוואה אמנם קיימת, אך היא מוגבלת בזמן ודורשת הצגת ראיות וטיעונים משכנעים התומכים בהתנגדות. לאור זאת, התייעצות עם עורך דין ירושה רב ניסיון הינה קריטית להצלחת ההליך.

 

התנגדות לצוואה תוך כמה זמן ניתן להגישה ומהם תנאי הסף לכך?

לאחר פטירתו של אדם, יורשיו עשויים להגיש בקשה לצו קיום לצוואה לרשם הירושה. רשם הירושות יפרסם הודעה על בקשה זו בעיתונות וברשומות הממשלתיות הרשמיות. המועד המומלץ להגשת התנגדות לצוואה הוא אפוא, בתוך 14 ימים ממועד פרסום ההודעה על בקשת צו קיום הצוואה. זאת לאור כך שלאחר תקופה זו, רשם הירושות עשוי להעניק צו קיום, והיורשים יוכלו להתחיל בחלוקת הירושה.

 

מהן העילות המרכזיות להגשת התנגדות לצוואה?

להלן ריכוז של העילות המרכזיות שבגינן נהוג להגיש התנגדות לצוואות בארץ:

  1. העדר כשירות משפטית: המצווה לא היה צלול דעת במועד הכנת הצוואה, היה קטין, או פסול דין.
  2. העדר רצון חופשי של המצווה: המצווה היה נתון לאיומים, לחץ, או השפעה בלתי הוגנת.
  3. פגמים בצוואה: הוראות סתומות, בלתי חוקיות, או בלתי מוסריות.
  4. השפעה בלתי הוגנת: אדם אחר ניצל את חולשת המצווה כדי להשפיע על תוכן הצוואה.
  5. זיוף או מרמה: הצוואה זויפה או הושגה במרמה.
  6. אי-קיום תנאי מתלה: תנאי שהיה אמור להתקיים לפני קיום הצוואה לא התקיים.
  7. היעדר צוואה מאוחרת יותר: קיימת צוואה מאוחרת יותר שטרם הוגשה.

 

כמובן, ייתכנו עילות נוספות להתנגדות לצוואה, בהתאם לנסיבות המקרה. כך או כך, יש להתייעץ עם עורך דין ירושה לפני הגשת התנגדות לצוואה לצורך הערכת קבילות העילה עליה אתם נשענים.

 

האם ניתן להגיש התנגדות לצוואה בחלוף למעלה משבועיים מפרסום הבקשה למתן צו קיום?

ייתכנו מקרים חריגים בהם ניתן להגיש התנגדות גם לאחר 14 ימים, אך הדבר כרוך בקבלת אישור מיוחד מבית המשפט. לכן חשוב להקפיד לעקוב אחר הפרסומים בנוגע לבקשות לצו הקיום לצוואה, לאסוף ללא דיחוי ראיות ותיעוד התומכים בטענותיכם ולפעול במהירות וביעילות, שכן הזמן להגיש התנגדות מוגבל.

בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מנוסה בתחום דיני הירושה לפני הגשת התנגדות לצוואה על מנת לאמוד את סיכויי ההתנגדות להתקבל, ולהעריך את מידת כדאיותו של מהלך כזה מלכתחילה.

 

האם ניתן להגיש בקשת התנגדות לצוואה לאחר שצו קיום לצוואה כבר ניתן?

במקרים מסוימים, ניתן לערער על צו הקיום לצוואה גם לאחר שהונפק כבר. הליך זה מכונה בקשת ביטול לצו קיום, ומתנהל בבית המשפט לענייני משפחה. יחד עם זאת, כדאי להיות ערים לעובדה שסיכויי ההצלחה בבקשת ביטול לצו קיום צוואה פוחתים ככל שחולף הזמן ממועד מתן הצו. ניתן לייחס זאת לכמה גורמים:

  1. קושי בבירור העובדות: עם הזמן, קשה יותר לאסוף ראיות ועדויות מדויקות בנוגע לנסיבות עריכת הצוואה.
  2. העברת נכסים: ככל שחולף זמן רב יותר, נכסים מהעיזבון עשויים להימסר ליורשים, ואף להגיע לידי צדדים שלישיים. ביטול צו קיום עלול להוביל להשבת נכסים אלו, מה שמקשה על בית המשפט לאשר את ביטול הצו.
  3. צורך בצידוק חזק לשיהוי בהגשת הבקשה: על המבקש את ביטול הצו, להסביר מדוע לא הגיש התנגדות בזמן. ככל שחלף זמן רב יותר, הסבר זה צריך להיות משכנע יותר.

 

לאור האתגרים הנלווים להליך זה, חיוני ביותר להתייעץ עם עורך דין מנוסה בתחום הצוואות והירושות לפני שניגשים להגיש בקשת ביטול לצו קיום שניתן זה מכבר.

 

לסיכום

מעוניינים להגיש התנגדות לצו הקיום לצוואה? חשוב שתדעו כי לאחר הגשת הבקשה לקיום הצוואה ומרגע שהודעה בנוגע לכך פורסמה בידי רשם הירושה ברשומות הרשמיות ובעיתונות היומית, יש לכם 14 ימים בלבד להגיש את התנגדותכם. לאחר מכן, קשה יותר להצליח בהליך זה, אם כי לא בלתי אפשרי.

בכל מקרה, ההצלחה בהתנגדות לצוואה תלויה בפעולה מהירה ונחושה מצידכם. לכן כדאי להזדרז באיסוף הראיות התומכות בעילת ההתנגדות שלכם, לבנות טיעונים מוצקים ולא פחות חשוב מכך: לפנות אל עורך דין ירושות וצוואות מנוסה בהקדם.

עורך דין לענייני משפחה העוסק בדיני ירושה, יסייע לכם להבין את זכויותיכם, ינחה אתכם בתהליך ויעזור לכם להגדיל את סיכויי ההצלחה באישור התנגדותכם לצו הקיום.

בקצרה, אם אתם סבורים כי ישנם טעמים מוצדקים להגשת התנגדות לצוואה – אל תוותרו על זכויותיכם! פעלו במהירות ובנחישות, ופנו אל עו"ד דיני משפחה טוב כדי למקסם את סיכויי הצלחתכם בהליך.

 

שאלות ותשובות בנושא התנגדות לצוואה תוך כמה זמן

לאחר הגשת בקשה לצו לקיום הצוואה, רשם הירושות יפרסם הודעה על כך בעיתונות וברשומות הממשלתיות הרשמיות. מטרת הפרסום היא לאפשר למי שמעוניין להתנגד למתן הצו להביע את התנגדותו. הזמן העומד לרשותכם כדי להגיש התנגדות לצו קיום הצוואה הוא עד 14 ימים ממועד פרסום ההודעה בדבר צו הקיום. חשוב לציין כי אמנם ייתכנו מקרים חריגים בהם ניתן להגיש התנגדות גם לאחר 14 ימים, אך הדבר כרוך באישור מיוחד מבית המשפט ולכן אין להסתמך על כך מראש.

להלן הפרטים שיש לכלול כאשר מגישים התנגדות לקיום צוואה:

  • פרטים אישיים: שם ומספר תעודת זהות של המתנגד ושל המנוח.
  • שמות ומספרי זהות של כל המעורבים (הזכאים לפי מסמך הצוואה).
  • נימוקים: פירוט הסיבות להתנגדות לצוואה, בגיבוי מסמכים תומכים (אם רלוונטי).
  • הצהרות: תצהיר מאומת על ידי עורך דין המאשר את העובדות שהוצגו.
  • תשלום: קבלה/אישור על תשלום האגרה.
  • אישור לייצוג: ייפוי כוח אם המתנגד מיוצג על ידי עורך דין.

את ההתנגדות לצו ירושה יש להגיש לרשם לענייני ירושה בתוך 14 ימים מיום פרסום הודעה על הגשת בקשה לצו ירושה..

לאחר הגשת התנגדות לצוואה, ההתנגדות תיבדק על ידי העוזר של רשם הירושה או בא כוח היועץ המשפטי לממשלה. אם חסרים מסמכים או פרטים, תישלח הודעה למתנגד. לאחר השלמתם, רשם הירושות יעביר את המקרה לבית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט יקיים דיון בו יישמעו טענות הצדדים ויוצגו ראיות רלוונטיות. לאחר מכן, בית המשפט ייתן פסק דין בו יקבע האם לקבל את ההתנגדות ולפסול את הצוואה, או לדחות את ההתנגדות ולאשר את הצוואה.

 

התנגדות לצוואה תוך כמה זמן 

התנגדות לצוואה תוך כמה זמן

עוד באותו נושא:

עורך דין התנגדות לצוואה

לאחר מותו של אדם קרוב, ייתכן שתתעורר מחלוקת בנוגע לצוואתו. במקרים אלה, ייתכן שתצטרכו לשקול הגשת התנגדות לצוואה. הליך זה מורכב ודורש ידע משפטי נרחב,

קרא עוד...
תצהיר התנגדות לצוואה

מותו של אדם קרוב הוא אירוע קשה ומטלטל. לצד הצער והאבל, נאלצים בני המשפחה להתמודד גם עם עניינים משפטיים ובירוקרטיים, ביניהם קיום צוואה. בחלק מהמקרים

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>