תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

צו קיום צוואה

צוואה היא אחד המסמכים החשובים ביותר שאדם יכול להשאיר אחריו, שכן היא מבטאת את רצונו האחרון בנוגע לחלוקת רכושו ונכסיו. על מנת לממש צוואה ולפעול על פיה, יש צורך בקבלת אישור רשמי לכך מרשם הירושה, בדמות צו קיום צוואה. 

 

למה נדרשת הוצאת צו קיום לצוואה?

קיימות כמה סיבות מרכזיות לכך שנדרש צו קיום צוואה:

  1. כדי לוודא שהצוואה תקפה מבחינה משפטית – כלומר, שהמסמך עומד בכל הדרישות הפורמליות של החוק לעריכת צוואה.
  2. כדי למנוע ספקות או ערעורים על תוקף הצוואה מצד יורשים פוטנציאלים ובעלי עניין אחרים – צו הקיום נותן גושפנקא רשמית לתקפותה.
  3. כדי לאפשר למבצעי הצוואה לבצע את הוראותיה בבטחה – מבלי לחשוש מתביעות משפטיות. לצו קיום צוואה שנחתם בידי רשם הירושה, מעמד של מסמך משפטי בר תוקף מחייב, שאפשר לחלק על פיו את עיזבון המנוח.
  4. כדי ליידע את כל היורשים ובעלי העניין על קיומה של צוואה – ולאפשר להם ככל וירצו בכך לעיין בה ולבקר את תוכנה.

 

לכן, צו קיום צוואה הוא חיוני ליישום תקין ומסודר של הצוואה על פי החוק בישראל.

 

מהם שלבי התהליך לבקשת צו קיום צוואה מרשם הירושה?

בישראל, הגורם האחראי לאישור בקשות לקבלת צו קיום לצוואה הוא הרשם לענייני ירושה.

הבקשה לצו קיום הצוואה מוגשת ללשכת רשם הירושה באזור בו התגורר המוריש, יחד עם תעודת פטירה של המוריש, העתק ממסמך הצוואה המקורי ותעודות הזהות של המוטבים המופיעים בצוואה.

בנוסף, תהליך קבלת צו הקיום לצוואה כולל מספר דרישות מעבר להגשת המסמכים הבסיסיים. אם יורש מוותר על חלקו בירושה, יש לצרף הצהרה חתומה. כמו כן נדרשת קבלה המעידה על תשלום אגרת הבקשה.

בנוסף, אם הבקשה מוגשת באמצעות עורך דין לענייני משפחה, יש לצרף ייפוי כוח חתום של עורך הדין המייצג.

בהמשך להגשת הבקשה, הרשם בוחן את הטופס ואת המסמכים הנלווים אליו, מאמת את תקפות הצוואה ומפרסם ברשומות הממשלתיות ובעיתונים היומיים הודעה לגבי הבקשה. זאת כדי לאפשר לבעלי עניין בעיזבון המוריש, הזדמנות להגיש התנגדות לקיום הצוואה, אם יש טעמים המצדיקים זאת.

לאחר מכן, אם חלף חלון הזמן להגשת התנגדויות והרשם השתכנע שהצוואה תקפה מבחינה חוקית, הוא יאשר את מתן צו קיום הצוואה ויחתום עליו.

 

אילו גורמים יכולים להשפיע על המשך התהליך להוצאת צו הקיום?

הזמן הנדרש לקבלת צווי קיום לצוואות בישראל משתנה בהתאם לנסיבות:

במקרים פשוטים יחסית, כאשר הצוואה ברורה, תקפה ואין מחלוקות לגביה, ניתן לקבל את צו קיום הצוואה תוך מספר שבועות או חודשים ספורים מיום הגשת הבקשה.

מנגד, אם ישנן מחלוקות בין יורשים או ערעורים על תוקף הצוואה, התהליך עלול להימשך חודשים ארוכים עד שנה ויותר. במקרים מורכבים יידרשו דיונים רבים בבית המשפט.

כמו כן, אם הצוואה נכתבה מחוץ לישראל, עשויה להידרש פעולה של אימות המסמך בחו"ל לפני הגשת הבקשה לצו קיום בארץ. הדבר מאריך אף הוא את ההליך.

גם עומס במשרדי הרשם ועיכובים בירוקרטיים שונים יכולים להאריך את התהליך מעבר לצפוי.

לכן, מומלץ לפנות בהקדם אל עורך דין ירושות וצוואות מקצועי שידע להביא לקבלת צו קיום הצוואה ביעילות ובמהירות המרבית.

 

האם הגשת התנגדות לצוואה יכולה לעכב את קבלת צו הקיום?

כן, הגשת התנגדות על ידי מי מהיורשים יכולה לעכב מאוד את קבלת צו קיום הצוואה.

אם מי מבני המשפחה או בעל עניין אחר בירושה, סבור שיש פגם בצוואה או שהיא אינה משקפת נכונה את רצון המנוח, הוא יכול להגיש התנגדות מנומקת בכתב לרשם הירושה.

התיק יועבר במקרים של התנגדויות מהרשם לענייני ירושה אל בית המשפט לענייני משפחה.

במקרה כזה, בית המשפט יזמן דיון משפטי בנוכחות כל הצדדים כדי לברר את טענות המתנגדים לצוואה ולשמוע עדים.

תהליך שמיעת ההתנגדויות והכרעה בהן יכול להימשך זמן רב, חודשים ואף שנים, במיוחד אם יש מחלוקות מהותיות סביב תוקף הצוואה. במקרים אלו נחוצים לא אחת שירותי עורך דין לענייני גישור.

רק לאחר שבית המשפט יכריע בהתנגדויות ויקבע האם הן מקובלות או לא, ניתן יהיה להוציא את צו קיום הצוואה.

לכן, כדאי לנסות וליישב מחלוקות בדרכי נועם לפני הגשת התנגדויות רשמיות, על מנת לזרז את קבלת צו הקיום ולמנוע התמשכות מיותרת של התהליך.

 

האם חייבים להסתייע בעורך דין לענייני צוואות וירושה בהגשת בקשה למתן צו הקיום לצוואה?

לא, אין חובה להיעזר בעורך דין לענייני צוואות וירושה כדי להגיש בקשה למתן צו לקיום צוואה.
ניתן להגיש בקשה לקיום צוואה לרשם הירושה באופן עצמאי, ללא ייצוג משפטי. עם זאת, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין מקצועי בתחום, ממספר טעמים:

  • עורך הדין יוכל לבדוק את תקפות הצוואה.
  • הוא ידאג להכנת כל המסמכים והאישורים הנדרשים בצורה מדויקת ועל פי נהלי הרשם.
  • עורך הדין מכיר את הנוהל למתן הצו וטיפול יעיל ימנע עיכובים.
  • אם ישנן מחלוקות או התנגדויות לצוואה, עורך דין ירושה מנוסה יוכל לייצג את האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר.
  • ייצוג משפטי מקצועי עשוי לחסוך זמן יקר ולייעל מאוד את הליך קבלת צו הקיום.

 

לכן, למרות שאין חובה חוקית, כדאי לשקול להיעזר בעורך דין צוואות וירושה מנוסה.

 

מדוע מומלץ להיעזר בשירותי ייצוג משפטי של עורך דין ירושה כשמבקשים צו קיום צוואה?

כאשר מבקשים צו קיום צוואה, מומלץ מאוד להיעזר בייצוג משפטי מקצועי של עו"ד דיני משפחה הבקיא בדיני ירושה, גם אם אין חובה חוקית לעשות זאת. עורך הדין יוכל ללוות את התהליך מתחילתו ולהבטיח שהצוואה עומדת בכל הקריטריונים החוקיים הנדרשים. כמו כן, הוא ידאג להכנת כל המסמכים הרלוונטיים בצורה מדויקת ולהגשת הבקשה על פי נוהלי הרשם. עורך דין מנוסה מכיר היטב את הנהלים והדרישות ויוכל להנחות את המבקשים לפעול בהתאם להוראות הדין ולמנוע עיכובים מיותרים. בנוסף, אם קיימות מחלוקות בין היורשים או התנגדויות לצוואה, עורך הדין ידע לייצג כהלכה את האינטרסים של לקוחותיו ולסייע בפתרון הסכסוך. לסיכום, ייצוג מקצועי של עו"ד דיני ירושה מנוסה, יכול לסייע רבות בהשגת צו קיום הצוואה בצורה יעילה ומהירה.

 

לסיכום

צו קיום צוואה הוא האישור הרשמי מרשם הירושה שמאפשר לבצע את הצוואה ולחלק את העיזבון על פי הוראותיה. הוצאת הצו חיונית כדי להבטיח שהצוואה תקפה, למנוע ערעורים על חלוקת העיזבון מצד יורשים פוטנציאלים בהמשך הדרך, ולאפשר את ביצועה התקין. על מנת לקבל את הצו יש להגיש בקשה לרשם הירושה ולעמוד בדרישות שונות, שעורך דין ירושה מקצועי יוכל לסייע בהן. כאמור, מומלץ להיעזר בעורך דין מנוסה בתחום על מנת לזרז ולייעל את התהליך, ולהבטיח שהצוואה תמומש בהתאם לרצון המנוח.

 

שאלות ותשובות בנושא צו קיום צוואה

התהליך לקבלת צו קיום צוואה, אורך בדרך כלל כ-3 עד 9 חודשים, בהנחה שאין בעיות או התנגדויות לצוואה. ככל שמתעוררות מחלוקות הנוגעות לקיום הצוואה או שחסרים מסמכים בבקשה לצו הקיום, התהליך עשוי לארוך גם תקופה ממושכת יותר. כמובן, פנייה אל עו"ד דיני משפחה יכולה לסייע בייעול וקיצור התהליך.

הבקשה יכולה להיות מוגשת על ידי היורשים ששמותיהם מופיעים בצוואה, או על ידי כל אדם אחר שהוא בעל עניין בקיומה של צוואת המנוח. 

אם אחד היורשים מבקש להתנגד לצוואה, הוא רשאי להגיש התנגדות מנומקת בכתב לרשם הירושה. במקרה שההתנגדות לגיטימית הדיון בה יועבר לבית המשפט למשפחה, מה שעלול לעכב מאוד את מתן צו הקיום.

לאחר קבלת צו קיום הצוואה, ניתן לחלק את הרכוש והנכסים בין היורשים כפי שצוין בצוואה.

 

צו קיום צוואה

צו קיום צוואה

עוד באותו נושא:

עורך דין התנגדות לצוואה

לאחר מותו של אדם קרוב, ייתכן שתתעורר מחלוקת בנוגע לצוואתו. במקרים אלה, ייתכן שתצטרכו לשקול הגשת התנגדות לצוואה. הליך זה מורכב ודורש ידע משפטי נרחב,

קרא עוד...
תצהיר התנגדות לצוואה

מותו של אדם קרוב הוא אירוע קשה ומטלטל. לצד הצער והאבל, נאלצים בני המשפחה להתמודד גם עם עניינים משפטיים ובירוקרטיים, ביניהם קיום צוואה. בחלק מהמקרים

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>