תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

איך מתחיל הליך גירושין

הליך גירושין הוא תהליך מורכב ומאתגר מבחינה רגשית, הליך שמשפיע באופן משמעותי על חייהם של שני בני בזוג. חשוב מאוד להבין מה השלבים השונים בהם כרוך התהליך, ומה האפשרויות העומדות בפניכם אם אתם שוקלים לפתוח בו. בתום קריאת המאמר תדעו איך מתחיל הליך גירושין, ומה השלבים השונים שכדאי לקחת בחשבון.

הצעד הראשון בפתיחת הליך גירושין הוא להחליט האם ברצונכם לסיים את הנישואין. ככל שההחלטה הזו כבר התקבלה, כדאי לשקול לדון בה עם בן או בת הזוג בצורה מכבדת ומכובדת. אם שני הצדדים יכולים להסכים לסיים את הנישואין, תהליך הגירושין יכול להיות מהיר וקל יותר באופן משמעותי.

עם זאת, אם לא ניתן להגיע להסכמה בין הצדדים, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי של עורך דין לענייני גירושין. בקריאת מאמר זה, תגלו איך מתחילים הליך גירושין, וכן תמצאו טיפים שיעזרו לכם לנהל הליך יעיל יותר עבורכם.

 

הליך בהסכמה או בדחיפת צד אחד

כאמור, תמיד מומלץ להגיע להסכמה באשר לגירושין, משום שהדבר מקל את ההליך בצורה ניכרת. כפי שיובהר בהמשך, הסכמות עשויות לייתר מחלוקות בנושאים כמו בחירת פורום לניהול הליך, דיון בעילות הגירושין המחייבות מתן גט, ניהול הליך שעשוי להיות ארוך ויקר וכמובן מניעת עוגמת נפש רבה לשני הצדדים. ישנם מספר עקרונות שחשוב לקחת בחשבון בפתיחת הליך, בין אם נעשה בהסכמה או על ידי צד אחד בלבד.

היכן מנהלים הליך גירושין

כאשר מתחילים הליך גירושין, אחת ההחלטות הראשונות שיש לקבל היא היכן לפתוח את התיק. אף שרק בית הדין הרבני יכול לדון בגירושין עצמם, ישנן סמכויות אחרות שהן מקבילות בין בית המשפט לענייני משפחה לבין בית הדין הרבני.

כך לדוגמא, שאלת המזונות, המשמורת, או חלוקת הרכוש, יכולות להתבאר הן בבית משפט לענייני משפחה והן בבית דין רבני. ככל שיש הסכמה בין בני הזוג, ניתן להגיע להסכמה על תנאי הגירושין, לרבות כלל הנושאים שבסמכות מקבילה ולחסוך את שאלת הפורום הנאות.

ככל שאין הסכמה, נוצר "מרוץ סמכויות", במסגרתו אחד מבני הזוג מגיש ראשון תביעה לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה, מה שמקנה סמכות לאותה ערכאה משפטית לדון באותו נושא. במידה ורק אחד מבני הזוג מעוניין בגירושין, בית הדין יבדוק את האפשרות למתן גט לפי עילות הגירושין.

 

עילות גירושין

באופן כללי, בהיעדר הסכמה יש צורך להוכיח עילות גירושין. יש חלוקה של עילות בין הבעל לאישה, כדי לבדוק האם יש עילת גירושין, יש צורך לבחון את הראיות בראי ההלכה והפסיקה. רשימת העילות שונה מעט בין עילות של הגבר לעילות של האישה, וכוללת באופן כללי את העילות הבאות:

  • מום פיזי
  • בעיות בהבאת ילדים
  • הכשלה במצוות
  • בגידה
  • אלימות
  • סיבות נוספות

 

במידה ובית דין רבני השתכנע שקיימת עילה, הוא יכול להמליץ או להורות על התרת נישואין – גירושין.

 

הכנה להליך גירושין

בעת הכנה לגירושין, יש לזכור מספר גורמים חשובים. ראשית, איסוף ראיות להוצאות ורמת חיים הינו צעד חיוני לצורך הגשת תביעת מזונות. הראיות כוללות תיעוד של כל ההוצאות הכספיות, כמו מזון, ביגוד, חופשות ופנאי. בנוסף, חשוב לשמור על סודיות, שכן במקרה של אי הסכמה לעתים ישנן פעולות שכדאי לבצע לפני פתיחת ההליך. מעבר לכך, חשוב לבדוק את הכתובה ולתכנן את הצעדים בהתאם.

מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין לפני שממהרים לפתוח תיק, כך שתדעו בדיוק מה כדאי לבצע באופן שישיג תוצאות טובות עבורכם במהלך ניהול ההליך. למשרד עורכי דין ערן עזרא ניסיון רב בפתיחת וניהול הליכי גירושין, ונשמח לעמוד לרשותכם כדי להביא להליך מהיר, נעים ומשתלם עבורכם.

 

הפרוצדורה של התחלת הליך גירושין

זוג המעוניין להגיש תביעה חייב להגיש בקשה ליישוב סכסוך, תוך מתן אפשרות ליישב את הסכסוך בדרכי שלום. אם זה לא יצליח, יכולות יחידות הסיוע של בית המשפט לסייע להם להגיע להסכם גירושין מוסכם. מלבד זאת, ניתן להיעזר גם במגשר כדי להקל על הדיון ולעזור לשני הצדדים להגיע להסכם הוגן מחוץ לכותלי בית המשפט.

אם שני הצדדים לא מצליחים להגיע להסכמה הדדית, מומלץ לכל צד לשכור עורך דין גירושין שיעזור לו לקבל את זכויותיו על פי הוראות הדין.

 

כיצד יראה ההליך בבית הדין

יש להפריד בין הליך גירושין בהסכמה לבין הליך שלא בהסכמה. ככל שיש הסכמה ההליך מהיר ופשוט. מוגשת בקשה מוסכמת לגירושין, בצירוף הסכם גירושין חתום. כאש ראין הסכמה, יש צורך להתחיל בהליך של בקשה ליישוב סכסוך. ככל שלא מצליחים להגיע להסכמות ביחידת הסיוע יש לפתוח תיק גירושין.

כדי להתחיל בהליכי גירושין בבית הדין הרבני יש לפתוח תיק במזכירות בית הדין ולהגיש טופס "פתיחת תיק גירושין". לאחר מכן, יתקיים בבית הדין דיון במעמד שני הצדדים, במהלכו יראו האם ניתן להגיע להסכמות. בתשובה שלילית, לרוב, יתקיימו עוד מספר דיונים, במקרה הצורך יוזמנו עדים ויילקחו מסמכים רלוונטיים, כאשר בסוף בית הדין ייתן את החלטתו.

 

לסיכום

פתיחת הליך גירושין הוא תהליך קשה ורגשי הדורש שיקול דעת ותכנון מדוקדק. חשוב להבין את השלבים השונים הכרוכים בתהליך ולפנות לייעוץ משפטי במידת הצורך. אם שני הצדדים יכולים להסכים לסיים את הנישואין, תהליך הגירושין יכול להיות הרבה יותר קל ומהיר.

עם זאת, במידה ואין הסכמה בין בני הזוג, חשוב להכיר את האפשרויות השונות, כגון בחירת פורום לניהול ההליך ובחינת עילות גירושין. היערכות להליכי גירושין חיונית אף היא, לרבות איסוף ראיות לרמת החיים ושמירה על סודיות. לבסוף, ההליכים בבית המשפט לענייני משפחה או בבית דין רבני יכולים להיות ארוכים ומורכבים, אך בעזרת עורך דין גירושין בעל ידע רב ניתן לנהל את התהליך בצורה שתשיג תוצאות טובות ומהירות.

עורך דין ערן עזרא הינו בעל ניסיון עשיר בתחום של הגירושין. מומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי טרם פתיחת התהליך, כדי להבין בצורה המיטבית מה הפעולות וההכנות שמומלץ לעשות טרם פתיחת ההליך, וכדי להבין בצורה האידיאלית איך מתחילים הליך גירושין.

 

שאלות ותשובות בנושא איך מתחיל הליך גירושין

הסכם גירושין הוא מסמך משפטי המתווה את תנאי הגירושין. זהו הסכם חשוב מכיוון שהוא מספק הנחיות ברורות ומחייבות ששני הצדדים יפעלו לפיהן לאחר סיום הגירושין, ויכול לסייע במניעת מחלוקות ומאבקים בהמשך הדרך.

עריכת הסכם גירושין בעזרת עורך דין לענייני משפחה חשובה מכיוון שהיא יכולה לסייע להבטיח שההסכם יגן על הזכויות והאינטרסים שלכם ושל ילדיכם, יעמוד בכל החוקים והתקנות הרלוונטיים, ויספק הדרכה ברורה כיצד להתקדם לאחר שהגירושין יסתיימו.

עורך דין דיני משפחה ממלא תפקיד קריטי בעריכת הסכמי גירושין. עורך דין שעורך הסכם גירושין יספק הכוונה משפטית ממוקדת ללקוחותיו, יסביר את החוקים והתקנות הרלוונטיים לעריכת ההסכם, ינהל משא ומתן עם בא כוח של בן/בת הזוג ויבטיח עמידה בהוראות החוק וכיסוי מרבי של כלל הסוגיות והתרחישים הקשורים בפירוק התא המשפחתי. עורך הדין יטפל בסוגיות הפיננסיות המורכבות, ויבחן או יתקן את ההסכם לפי הצורך, כדי להבטיח שהוא עונה על הצרכים שלכם כהלכה.

עורך דין הסכם גירושין המוסמך גם כמגשר יכול להעניק למיוצגיו ערך מוסף במספר מישורים. הוא יכול לעזור להקל על התקשורת בין בני הזוג, לצמצם סכסוכים בתהליך כתיבת ההסכם ואכיפתו, לחסוך זמן וכסף לבני הזוג ולספק מגוון אסטרטגיות לפתרון מחלוקות עתידיות.

כאשר נשאלת השאלה כמה עולה הסכם גירושין יש לשים לב לכך שיש הסכמים מורכבים ויש הסכמים פשוטים. יש מקרים בהם כל הנושאים מוסכמים ויש צורך בעריכת הסכם בלבד ויש מקרים בהם יש צורך לנהל משא ומתן. כל מקרה לגופו.

 

איך מתחיל הליך גירושין

איך מתחיל הליך גירושין

עוד באותו נושא:

עלויות התרת נישואין 

רבים מהזוגות המתגרשים ומצויים בפני הליך של התרת נישואין מוצאים את עצמם בפני הליך מורכב עם שאלות רבות וביניהן: כמה עולה התרת נישואין?  מה העלויות

קרא עוד...
התרת נישואין טפסים

במשך שנים רבות זוגות ממוצא דתי מעורב, חסרי דת וזוגות חד מיניים בישראל, נתקלו בבעיה של ממש בבואם להתגרש. זאת משום שבישראל הסדרת המעמד האישי

קרא עוד...
התרת נישואין חד מיניים

בשנים האחרונות, הנושא של התרת נישואין חד מיניים תופס תאוצה בשיח הציבורי והמשפטי בישראל. הליך זה, המיועד לזוגות מאותו מין שנישאו בחו"ל ומבקשים להיפרד, מהווה

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>