תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

טקסי ייבום וחליצה בהלכה היהודית

טקסי ייבום וחליצה בהלכה היהודית – ייבום וחליצה שייכים להלכה היהודית והם חלק מאותו נושא: פרו ורבו והמשכיות הדור. אילו מנהגים המוזכרים בספר בראשית ונחשבים כקדומים. הייבום הוא מנהג ומצווה, אשר מאפשר לאישה שבעלה נפטר ולא הספיק להקים צאצאים זכרים, להתחתן עם אחי הבעל.

כך בעצם נשמרת השושלת המשפחתית של הבעל, דרך אחיו. אך גם כוונת המצווה של ייבום, היתה לדאוג לאשת האח הנפטר, כך שלא תחסר דבר. במידה ולנפטר אין אחים, האישה תהיה פטורה מביצוע ייבום.

אישה שהיתה מסרבת להפוך לאשת גיסה, או לחילופין, אח הבעל מסרב לשאת אותה לאישה – צריכה לקבל הסכמה מהגבר, בטקס שנקרא חליצה. ללא הטקס האישה אינה רשאית להנשא לאף גבר אחר ובמידה ויוולדו לה ילדים ממישהו אחר בעתיד, הם ייחשבו ממזרים. אך ההלכה הקדומה, אינה מקבלת התייחסות דומה בעידן המודרני יותר.

במקרים רבים, בכל מקרה יהיה אח הבעל נשוי בעצמו ויאסר עליו להנשא לאשת אחיו הנפטר, מחשש של עבירת ביגמיה או במקרה שהאח אינו בגיל חופה ואף אולי בגישה של המנעות מכפייה ורצון כי בני זוג ינשאו מתוך בחירה הדדית ולא מתוך כורך. כדי לאפשר לאלמנה להתקדם בחייה ולהיות חופשייה מעגינות, על אח הבעל לבצע את טקס החליצה, שממנו לא ניתן להתחמק, בין אם הוא נשוי או לא.

כיום גבר שמנסה להתחמק או מסרב להעניק את טקס החליצה לאשת אחיו, עלול לעמוד בפני סנקציות קשות, כדי לגרום לו להסכים לטקס, כדי שלא לגרום לאלמנה להשאר עגונה וכך לגזור עליה חיים ללא אפשרות להנשא שוב או להביא ילדים לעולם.

כך התנהל הטקס המקורי – טקסי ייבום וחליצה בהלכה היהודית:

  • 10 דיינים ניגשים לאח הנפטר, עם סנדל רצועות, אשר במראהו יזכיר את הסנדלים של פעם.
  • אח הנפטר יכרוך את הסנדל על רגל ימין ויכרוך מסביב את הרצועות.
  • בשלב זה על אחי הנפטר להצהיר כי הוא אינו מסכים לייבם את האלמנה.
  • האלמנה תתיר את רצועות הסנדל, מרגלו של גיסה, כאשר נאסר עליה במפורש,
    לכופף את הברכיים, תוך מעשה זה. לאחר ההתרה של הסנדל היא משליכה אותו לארץ.
  • על האלמנה לירוק על הארץ, מול פניו של גיסה, באופן שיראה לעיני הדיינים.
    פעולת היריקה נקראת: "מצוות רקיקה" (למרות שמקורה של המצווה, אינו מוזכר בשום מקום בתורה).

 

אין ספק כי טקס החליצה בעבר גרם לתחושה משפילה, היות והוא מבוצע לא רק מול הדיינים, אלא מול אנשים נוספים, לעיתים גם ילדים צעירים מאוד ונוסף על כך, האלמנה אמורה להיות בצום, כך שיקשה עליה לאסוף רוק בפיה, כדי להשלים את הטקס. כיום הטקס מתבצע בצנעה יחסית, עם 3 דיינים בלבד.

 

טקסי ייבום וחליצה בהלכה היהודית

טקסי ייבום וחליצה בהלכה היהודית

עוד באותו נושא:

סרבנות גט

סרבנות גט – גירושין בין זוגות יהודים ייעשו במדינת ישראל על פי דין עברי. בתי דין רבניים אינם מוסמכים להתיר קשר של נישואין ללא הסכמתם

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>