תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

כיצד מתנהל הליך הגירושין

כיצד מתנהל הליך הגירושין – בהתאם לדת היהודית, זוג נשוי, אשר מעוניין לפרק את קשר הנישואין, יכול לעשות זאת אך ורק בטקס, שבו מעביר הבעל לידי רעייתו נייר, המסמל את קלף ה"גט". את מסמך הגט אותו מקבלים הזוג, כדי לתת גושפנקא לסיום הנישואים ולאפשר לשניהם להמשיך לקשר אחר.

גירושין יכולים להסתיים לאחר מספר שבועות או להגרר שנים רבות, כאשר בדרך כלל, התקופה ברובה, עוסקת בבניית ואישור הסכם הגירושין בין בני הזוג. את ההסכם בד"כ מקובל לאשר בביהמ"ש לעניני משפחה ולאחר האישור, ניתן להתקדם לביה"ד הרבני, להמשך התהליך.

במקרים שבהם ישנה בקשה של אחד הצדדים לנהל דיון בביה"ד הרבני, הקשור להסכם הגירושין עצמו, עליו לדעת כי מי שיפתח את תיק זה ראשון, ידו תהיה על העליונה בנושא הסמכויות.

כיצד מתנהל הליך הגירושין

אם לאחד מבני הזוג ישנה העדפה כי הדיונים על סעיפי הסכם הגירושין ידונו בביה"ד הרבני, עליו להקדים את בן הזוג, שלא יפתח תיק מקביל, בביהמ"ש לעניני משפחה. בכל מקרה, צריך לזכור שטקס הגט, מבוצע אך ורק בביה"ד הרבני, נכון להיום. במקרים שבהם בני הזוג אינם מצליחים להגיע לפשרות בסעיפים בהסכם הגירושין, הם עלולים למצוא את עצמם בהליך ארוך, מתיש ומאוד מייגע, עד לפתירת הסכסוך.

בשלב הבא, כאשר ההסכם בין הצדדים הוכרע ואושר כחוק, יגיעו בני הזוג לביה"ד הרבני, לקביעת מועד לדיון. זוג אשר החליט על דעת שני הצדדים על גירושין, יוכל בהחלט להשיג את תאריך טקס הגט, כבר בדיון ראשוני. כך יסתיים ההליך כולו במספר שבועות בלבד.בתחילת הדיון שבו יתנהל טקס הגט, ישאל הגבר לשמו ולכינויו, במידה ויש כאלה, כדי לוודא שהאדם "הנכון" נמצא במקום.

על הגבר והאישה להביא עמם 2 עדים שהם מכירים טוב, אפשר גם בני משפחה. 3 הדיינים היושבים באולם ביה"ד, יידאו עם הגבר כי הוא מעניק גט לרעייתו מבחירה ולא מכורח ומזכירים לו כי לאחר קבלת הגט, הוא יוכל להנשא שוב. לבת הזוג יאמר אחד הדיינים כי היא לא תוכל לעולם, להנשא למי שמשפחתו "כהנים" והגט מיועד לה ולבעלה.

הגבר מתבקש לחזור על דיברי אחד הדיינים, על פי הטקסט שבו הוא מבטל את ההתחייבויות שלקח על עצמו בטקס הנישואים. הטקסט בעיקרו אומר: הקשיבו לי, אתם עדי כי אני מבטל לפניכם כל הצהרה מכל סוג שהוא וכל אמירה שאמרתי, אשר עלולה להביא לביטול הגט ובאופן דומה, אני פוסל כל עד אשר יודע שאמרתי כל הצהרה אשר מבטלת את הגט. ביה"ד נעתר לבקשתו של הגבר ומשחרר אותו מכל ההתחייבויות והתנאים שהוא זוכר כי לקח על עצמו וכל אלה שהוא אינו זוכר.

 

לאחר טקס ביטול ההתחייבויות, יפרשו הדיינים לכתיבת כתב הגט, לזמן של שעה לערך.

כאשר קלף הגט מוכן ועבר בדיקה מקיפה, יתבצע הטקס עצמו, בנוכחות שני בני הזוג, המלווים שלהם ו-2 העדים שהביאו. הדיין יבקש לוודא כי נפתרו כל העניניינים הכספיים בין בני הזוג ולאחר מכן מתנהל הטקס. על האישה לקער את 2 ידיה אל מול בעלה והוא מקבל מאחד הדיינים את קלף הגט הכתוב.

כאשר הוא מניח את הקלף על ידיה המשוטות, עליו לאמר טקסט אשר מביע את אקט הגירושין: הנה הגט שלך ודרך קבלת הגט, הנך נחשבת כגרושה ממני מרגע זה ואילך ומותרת לכל אדם. בשלב הבא, האישה אוחזת בקלף בשני ידיה, גבוהה מעל ראשה ואחר כך, היא אוחזת בגט מתחת לבית שחיה השמאלי, קרוב ללבה.

היא מתקדמת מספר צעדים קטן קדימה, מסתובבת וחוזרת בחזרה למקומה. מהות הפעולות האילו, אמורות להביע את קבלתה של האישה את הגט, הבנתה כי היא מקבלת את העובדה כי חייה הם באחריותה ובחזקתה. בסיום הטקס כולו, מקבל כל אחד מבני הזוג העתק של כתב הגט.

כיצד מתנהל הליך הגירושין

כיצד מתנהל הליך הגירושין

עוד באותו נושא:

סרבנות גט

סרבנות גט – גירושין בין זוגות יהודים ייעשו במדינת ישראל על פי דין עברי. בתי דין רבניים אינם מוסמכים להתיר קשר של נישואין ללא הסכמתם

קרא עוד...
אגרות בית דין רבני

אגרות בית דין רבני פתיחת תיק של "גירושין" 301 ₪ אישור של גירושין 301 ₪ אגרה של פתיחת תיק מזונות 0.00 ₪ קבלת תעודה של גירושין

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>