תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

זכויות הבעל בגירושין

גירושין הם תהליך מורכב ומלא רגש, שעלול להיות מאתגר במיוחד עבור גברים. בישראל קיימים מספר חוקים שתפקידם להגן על זכויות הגברים במהלך הליך הגירושין. חוקים אלו מבטיחים כי גברים זוכים ליחס הוגן ושוויוני, וכי האינטרסים שלהם מוגנים לאורך כל ההליך. האם אתם עומדים בפני הליך גירושין? קראו את המדריך הבא כדי שתוכלו לנצל את כל זכויות הבעל בגירושין.

גברים רבים חוששים מהליך גירושין משום שישנה סברה רווחת לפיה הליך הגירושין מקל עם האישה וקשה עבור הבעל. אולם, החוק מגן באופן רב גם על זכויות הבעל בהליך הגירושין, ודואג להליך שמטרתו להיות שוויוני בין בני הזוג. אחת הבעיות העיקריות של גברים היא היעדר הידע והמוכנות לקראת ההליך, כך שהבעל מגיע להליך בלי שהוא יכול לנצל את מלוא זכויותיו. להלן יפורטו כמה מהזכויות החשובות ביותר של הבעל בגירושין.

 

הזכות ליחס שוויוני ולמשפט הוגן

אחת הזכויות המרכזיות שיש לגברים בהליך הגירושין היא הזכות לקבל יחס הוגן ושוויוני. המשמעות היא שיש לתת לגברים את אותן ההגנות החוקיות כמו לנשים במהלך הגירושין. בישראל מערכת המשפט מבוססת על עקרון השוויון, גברים ונשים כאחד זכאים לאותן זכויות והגנות משפטיות.

חשוב לזכור! אף שפעמים רבות יש נטייה לחשוב שנשים זכאיות לזכויות יתר על פני גברים הדבר אינו נכון. לבעל ולאישה הזכות ליחס שוויוני בניהול הליך הגירושין. בהתאם לכך, לבעל יש זכות למשפט הוגן. בישראל מערכת המשפט לא צריכה לתת משקל מיוחד למגדר הפונה, והשופטים נדרשים לקבל החלטות על סמך החוק והראיות המוצגות בבית המשפט.

חשוב לזכור ששופטים נדרשים לציית לחוק ולקבל החלטות על סמך הראיות שהוצגו בבית המשפט.

 

הזכות למשמורת ילדים

אומנם קיימת עדיין "חזקת הגיל הרך", אך לא מעט פעמים ניתן לקבל משמורת משותפת גם על ילדים קטינים. המדובר בזכות חשובה נוספת שיש לגברים בהליך הגירושין היא הזכות למשמורת על ילדיהם. בישראל המשמורת אינה ניתנת אוטומטית לאם, כפי שקורה במספר מדינות אחרות. במקום זאת, בית המשפט ישקול מספר גורמים בעת קביעת המשמורת, בהתאמה עם חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

בין השאר, בית המשפט ישקול את גיל הילד, יחסיו עם כל אחד מההורים ויכולתו של כל הורה לספק את צרכיו הפיזיים והרגשיים של הילד. לגברים יש זכות למשמורת על ילדיהם בדיוק כמו לנשים, והם יכולים לעתור למשמורת על ילדיהם אם הם מרגישים שזה לטובת הילד.

במקרים רבים גברים מוותרים מראש על משמורת ילדים כי נראה להם שקבלת משמורת על הילד היא חסרת סיכוי. חשוב לשים לב שישנה מגמה בפסיקה להיטיב עם הבעל בפסיקת המשמורת בשנים האחרונות. וודאו שאתם פונים לקבלת ייעוץ משפטי הולם כדי לזכות במשמורת הוגנת ולשמור על זכויותיכם בנושא.

בהקשר זה חשוב לדעת שהשיח השתנה ממונחים של "משמורת ילדים" למונחים של אחריות הורית. הדבר בא לידי ביטוי גם בפסיקתו של בית המשפט המחוזי.

 

הזכות לחלוקה הוגנת של נכסים

חוק יחסי ממון הינו הזכות לאיזון המשאבים הן לגברים והן לנשים. מלבד לאישה, גם לבעל יש זכות לחלוקה הוגנת של נכסים בהליך הגירושין. בישראל חלוקת הנכסים מבוססת על עקרון חזקת השיתוף, שמעוגן בפסיקות רבות של בית המשפט.

משמעות הדבר היא שכל נכס שנרכש במהלך הנישואין נחשב לרכוש משותף, ללא קשר לשמו של מי על הכותרת או מי הרוויח את הכסף. שני בני הזוג זכאים לחלק הוגן מרכוש הנישואין, וחלוקת הנכסים יכולה להיות תהליך מורכב. חשוב שיהיה לצידך עורך דין גירושין מנוסה שיעזור לך לנווט בתהליך זה ויבטיח שזכויותיך מוגנות.

 

זכות הבעל במזונות

להביל מ"מזונות אישה" שזו זכות הקיימת לאישה, יש מקרים (לדוגמא כאשר האישה היא המפרנסת העיקרית בבית) והצדדים לא נשואים אלא ידועים בציבור, יש מקרים שבן הזוג יזכה לצורך הדוגמא למזונות משקמים. במקרים מסוימים, ייתכן שאחד מבני הזוג יהיה זכאי לקבל מזונות מבן הזוג השני.

מזונות מוענקים לרוב לבן הזוג שמרוויח פחות כסף או שוויתר על הקריירה שלו כדי לפרנס את בן הזוג השני. חשוב לזכור שבניגוד לתפיסה הרווחת, האישה אינה בן הזוג שנהנה בכל מקרה ובאופן אוטומטי בדמי מזונות.

ומה לגבי דמי מזונות קטינים? בעבר נהגה התפיסה שהאב תמיד נושא במזונות ילדיו הקטינים. מאז פסק דינו של בית המשפט העליון (בע"מ 919/15) המצב השתנה. כאשר הילדים מעל 6, יש מצבים שבהם האישה (האם) תשלם דמי מזונות ילדים לידי האב.

במצבים אלט, האב עשוי לזכות בתשלום מזונות מהאם, בהתאם לנסיבות הגירושין. גובה המזונות מבוסס על מספר גורמים, ביניהם, המשאבים הכלכליים של כל אחד מבני הזוג, גובה הכנסות, צרכי הילדים, רמת חיים ועוד. אם כך, כאמור, גם לבן זוג וגם לאב יש זכות לקבלת מזונות מהבת זוג או האם, בנסיבות מסוימות בהליך הגירושין.

פסיקת מזונות (מזונות משקמים ומזונות ילדים) תלויים בנסיבות הספציפיות ואינה אוטומטית. אם הורה אחד מקבל משמורת על הילדים, ייתכן שההורה השני יידרש לשלם מזונות כדי לעזור לספק את צורכי הילדים. בישראל, כאשר הילדים מעל גיל 6 שנים, מזונות ילדים מבוססים על צרכי הילד ועל המשאבים הכלכליים של כל הורה, ולא על מגדר ההורה.

 

הזכות לסעדים זמניים

כמו לאישה, גם לגבר הזכות לקבל סעדים זמניים במהלך ניהול ההליך המשפטי בגירושין. המטרה של סעדים זמניים היא שמירה על זכויות הפונה גם במהלך ההליך המשפטי – טרם מתן פסק דין. במסגרת זאת, ניתן לבקש מבית המשפט בקשות, אותן יש לקיים בזמן ההליך ולא רק בסופו.

כך לדוגמא, ניתן לבקש צווים לעיקול נכסים או למניעת הברחת רכוש, כדי לוודא שהבעל יקבל בסוף ההליך את חלקו השווה במסגרת החלוקה. סעדים זמניים הם כלי חזק לשמירת זכויות הבעל תוך כדי גירושין, ויש לעשות בו שימוש חכם. ניתן לעתור לסעד של עיכוב יציאה מהארץ, לסעד של צו איסור דיספוזיציה ועוד.

 

הזכות לייצוג משפטי

לגברים, כמו לנשים, יש זכות לעורך דין שייצג את האינטרסים שלהם במהלך הליך הגירושין. עורך דין גירושין מנוסה יכול לעזור לגברים לקבל את זכויותיהם, לנווט במערכת המשפט ולהשיג תוצאה טובה עבורו בתיק הגירושין. אתם מוזמנים לפנות למשרד לייעוץ משפטי, כדי לוודא שזכויותיכם בהליך נשמרות במלואן.

 

לסיכום

לגברים יש זכויות רבות וחשובות בהליך הגירושין. אלה כוללים את הזכות לקבל יחס הוגן ושוויוני, הזכות למשמורת על ילדיהם, הזכות לחלוקה הוגנת של נכסים, הזכות למזונות וזכויות רבות נוספות. וודאו שאתם מקבלים ייעוץ משפטי ראוי כדי לשמור על כל הזכויות המגיעות לגבר בהליך.

 

שאלות ותשובות בנושא זכויות הבעל בגירושין

הליכי גירושין יכולים להיות מורכבים ומאתגרים רגשית עבור שני הצדדים. יש לבעל זכויות רבות בהליך הגירושין, המושתתות על ההבנה שלבעל הזכות לקבל יחס שווה ומשפט הוגן בתיק גירושין. המשמעות היא שיש לתת לגברים את אותן הזדמנויות והגנות כמו לנשים, ומערכת המשפט נדרשת לקבל החלטות על סמך החוק והראיות שהוצגו בבית המשפט.

כן, גם לגברים יש זכות למשמורת ילדים במהלך הליכי גירושין בישראל. המשמורת אינה ניתנת אוטומטית לאם, ובית המשפט ישקול מספר גורמים בקביעת המשמורת, כגון גיל הילד, יחסיו עם כל אחד מההורים ויכולתו של כל הורה לספק את צרכיו הפיזיים והרגשיים. כמו כן, השיח לאחרונה עובר מהמונח "משמורת" אל אחריות הורית.

לבעל יש זכות לחלוקה הוגנת של נכסים שנצברו במהלך הליכי גירושין, על בסיס חזקת השיתוף. המשמעות היא שכל רכוש שנרכש במהלך הנישואין נחשב לרכוש משותף, ושני בני הזוג זכאים לחלקם ביחסי ברכוש המשותף. עורך דין גירושין מנוסה יכול לסייע בשמירה על זכויות הבעל במהלך תהליך זה.

כן, במקרים מסוימים גברים עשויים להיות זכאים למזונות במהלך הליכי גירושין. כך גם, אבות יכולים לקבל מזונות עבור ילדים כאשר המדובר בקטינים שהם מעל גיל 6 שנים ובנסיבות מסויימות, כאשר נבחנים משאבים כלכליים של כל אחד מבני הזוג, גובה הכנסותיו של כל צד, חלוקת זמני שהות עם הילדים, רמת החיים ועוד. 

 

זכויות הבעל בגירושין

זכויות הבעל בגירושין

עוד באותו נושא:

עלויות התרת נישואין 

רבים מהזוגות המתגרשים ומצויים בפני הליך של התרת נישואין מוצאים את עצמם בפני הליך מורכב עם שאלות רבות וביניהן: כמה עולה התרת נישואין?  מה העלויות

קרא עוד...
התרת נישואין טפסים

במשך שנים רבות זוגות ממוצא דתי מעורב, חסרי דת וזוגות חד מיניים בישראל, נתקלו בבעיה של ממש בבואם להתגרש. זאת משום שבישראל הסדרת המעמד האישי

קרא עוד...
התרת נישואין חד מיניים

בשנים האחרונות, הנושא של התרת נישואין חד מיניים תופס תאוצה בשיח הציבורי והמשפטי בישראל. הליך זה, המיועד לזוגות מאותו מין שנישאו בחו"ל ומבקשים להיפרד, מהווה

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>