תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

הסכמי פשרה בגירושין

הליך הגירושין עשוי להיות הליך ארוך וקשה, שדורש משני בני הזוג משאבים כלכליים ועלול לגרום לעוגמת נפש. ככלל, מומלץ מאוד לחסוך את כלל ההשפעות השליליות על ידי הגעה לפשרה והסכמות שיועילו לשני בני הזוג. מדריך זה יעזור לכם להבין מה כדאי לדעת בנוגע להסכמי פשרה בגירושין, כך שתוכלו לחסוך משאבים ורגשות שליליים.

 

סקירה של הליך הגירושין בישראל

באופן כללי, הדין הקובע בהליך הגירושין בישראל (כל נושא הגירושין וכתובה) הוא הדין הדתי, ויש סמכות ייחודית לבית דין דתי לדון בהליך. על פי הדין הישראלי קיימות שתי דרכים להסדיר גירושין: בהסכמה הדדית או בצו שיפוטי. מומלץ מאוד להצליח לסיים את הנישואין על ידי פשרה, ולא להיגרר להליך משפטי יקר וארוך.

גירושין בהסכמה הדדית הם שם לכך ששני הצדדים מסכימים לתנאי הגירושין, ובמקרה כזה הם יכולים להגיש בקשה משותפת לגירושין. לאחר מכן עליהם להציג הסכם פשרה לבית המשפט המתאר כיצד יטופלו כל הנושאים הרלוונטיים, לרבות משמורת ואחריות הורית על הילדים, חלוקת רכוש ומזונות. לאחר שבית המשפט יאשר את ההסכם, הליך הגירושין מסתיים וההסדר נכנס לתוקף.

עורך דין או מגשר מקצועי יכולים לקצר הליך כזה כך שיסתיים באופן בו שני הצדדים יוצאים מרוצים. גירושין בצו שיפוטי הם שם להליך שמוכרע על ידי בית הדין הרבני. במידה והצדדים אינם מצליחים להגיע להסכמה, צד אחד יכול להגיש תביעת גירושין ובית דין רבני יקבע את תוצאות הסוגיות הרלוונטיות. הליך כזה יכול לארוך זמן רב, ופעמים רבות גורם לעוגמת נפש לצדדים המעורבים.

 

יחידת הסיוע

לצד בתי המשפט, קיימת "יחידת סיוע", המהווה מערך תמיכה לשופט ולמשפחה, וניתן לפנות אל היחידה לשם קבלת ייעוץ עוד לפני הגשת התביעה. בכל מקרה, חוק ההתדיינות מורה על חובה לעבור ביחידה לפני שהולכים לבימ"ש לענייני משפחה. היחידה יכולה לעזור לבסס הסכמות, לסייע בהליכי שמיעת ילדים, לטפל במקרי אלימות ולעזור גם בשמירה על היחסים לאחר הגירושין.

ביחידה עובדים גורמי טיפול, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מגשרים ובעלי תפקיד נוספים שיכולים לעזור לזוג המתגרש להגיע להסכם פשרה באופן שימנע עוגמת נפש מיותרת.

 

שלבים שכדאי לקחת בחשבון כדי להגיע להסכם פשרה בגירושין

מיפוי נקודות אי ההסכמה

השלב הראשון בהשגת הסכם פשרה הוא מיפוי נקודות ההסכמה ואי ההסכמה בין בני הזוג. ניתן להיעזר בעורכי דין שמכירים היטב את החוק, כדי להבין מה הדברים העיקריים עליהם בני הזוג לא מסכימים. שלב זה חשוב בבירור הסוגיות העיקריות בהן יש לטפל ובתחומי הפשרה הפוטנציאליים.

חשוב לזכור! לעתים החוק אינו מסתדר עם ההעדפות האישיות של כל אחד מבני הזוג, אך זה עדיין הקו המנחה שלפיו ייקבעו ההסדרים העתידיים. לכן יש חשיבות בהיוועצות בעורך דין, שיכול לקצר את השלב של זיהוי הנקודות במחלוקת.

 

דיון בנושא הנקודות שבמחלוקת

לאחר מיפוי נקודות ההסכמה ואי ההסכמה, יבחנו עורכי הדין את נקודות המחלוקת לפי מידת חוסר ההסכמה. חשוב לזהות אילו נושאים ניתן לפתור באמצעות פשרה ואילו נושאים עשויים לדרוש דיון נוסף או התערבות משפטית. פעמים רבות ניתן לפתור נקודות במחלוקת בעזרת גורם אובייקטיבי שלישי שהוא חיצוני לאירוע, ויודע להבין כיצד ניתן לעזור לבני הזוג להגיע להסכמות.

 

הגעה להסכמות

השלב הבא הוא לנסות להגיע להסכמות בנקודות שבהן פשרה אפשרית. שלב זה הוא המקום בו רוב ההסכם מנוסח ומסתיים. לאחר שהושגו הסכמות בכמה שיותר נקודות, ניתן לטפל בשאר המחלוקות החיוניות. חשוב לנסח את ההסכמות בצורה ברורה ומוסכמת על הצדדים, על מנת למנוע מחלוקות עתידיות שעלולות לנבוע בעת ביצוע ההסכם. הגעה להסכמות היא חשובה, אך אי ביצוע עתידי שלהן לא יועיל לצדדים.

 

ניסוח וחתימה על ההסכם

בתום הדיונים והמשא ומתן, לאחר שכל נקודות המחלוקת טופלו ונפתרו, ההסכם נחתם על ידי שני הצדדים. לאחר מכן, ההסכם מועבר לבית המשפט, מאושר על ידו והופך למחייב מבחינה משפטית. כאמור, חשוב לעבוד עם עורכי דין מנוסים בדיני משפחה לאורך כל התהליך כדי להבטיח שהסכם הפשרה יהיה הוגן עבור שני הצדדים, באופן שגם יכובד על ידי הצדדים בעתיד וימנע מחלוקות אפשריות נוספות.

 

יתרונות הסכמי פשרה בגירושין

להסכמי פשרה יש יתרונות רבים על פני ניהול הליך בבית משפט. בהגעה להסכמה, יש לצדדים יותר שליטה על ההשלכות שנובעות מההסכם ועל התוצאות שהם משיגים. בנוסף, בעת הגעה להסכם ניתן להתאים בצורה אישית את ההסכם כדי לענות על הצרכים והנסיבות הייחודיים, ובכך להשיג את המטרות החשובות לבני הזוג. הסכמי פשרה גם חוסכים משאבים כמו זמן וכסף באופן ניכר.

מעבר לכך, הסכמי פשרה יכולים לצמצם את הסכסוך בין הצדדים. על ידי עבודה משותפת כדי להגיע להסכמה, ייתכן שהצדדים יוכלו לשמור על מערכת יחסים ידידותית יותר לאחר הגירושין, דבר שיכול להיות חשוב במיוחד אם יש להם ילדים.

 

סיכום

הסכמי פשרה הם חלק מהותי מהליך הגירושין בישראל. הם מאפשרים לצדדים להגיע להסכמה בנושאים רבים שנמצאים במחלוקת. הסכמי פשרה יכולים לחסוך לבני הזוג הרבה זמן וכסף ולמנוע סכסוכים נוספים עתידיים. אם אתם שוקלים להתגרש, מומלץ מאוד לפנות לעורך דין מנוסה שיוכל לעזור לכם להגיע להסכם מצוין, שיקל את העתיד המשותף של בני הזוג ואת החיים לאחר הגירושין.

למשרדו של עורך דין ערן עזרא ניסיון רב בהובלת זוגות שהחליטו להתגרש לעבר הסכם פשרה שהיה מקובל על שני הצדדים, תוך הגעה לפשרות מהותיות בין הצדדים ולשביעות רצונם. מומלץ לפנות להתייעצות כדי להביא להליך פשוט, יעיל ומקצועי.

 

שאלות ותשובות בנושא הסכמי פשרה בגירושין

הסכם גירושין הוא מסמך משפטי המתווה את תנאי הגירושין בין שני צדדים. מסמך זה נוצר כאשר שני הצדדים מסכימים לתנאי הגירושין, לרבות נושאים כגון משמורת ילדים, חלוקת רכוש ומזונות. לאחר ששני הצדדים חותמים על ההסכם, הוא הופך למחייב משפטית, והליך הגירושין מסתיים. היתרון בהסכם פשרה הוא בכך שהוא מאפשר לצדדים שליטה רבה יותר על תוצאות הגירושין ויכול לחסוך זמן וכסף בהשוואה לניהול הליך משפטי בבית המשפט.

בישראל, לצד בית משפט ולצד בית הדין הרבני, פועלת "יחידת סיוע" המעניקה תמיכה לשופטים ולבני זוג העוברים גירושין. ניתן לפנות ליחידה לייעוץ עוד לפני הגשת תביעה, והחוק מחייב לעבור ביחידה לפני פנייה לבית המשפט לענייני משפחה. ביחידה מועסקים אנשי מקצוע כמו מטפלים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מגשרים ובעלי תפקידים נוספים שיכולים לסייע לבני הזוג המתגרשים להגיע להסכם פשרה באופן שימנע עוגמת נפש מיותרת. 

ישנם מספר צעדים שיש לנקוט כאשר מנסים להגיע להסדר פשרה בגירושין. השלב הראשון הוא מיפוי נקודות ההסכמה ואי ההסכמה בין בני הזוג, דבר שניתן לעשות בעזרת עורכי דין המכירים היטב את החוק. לאחר זיהוי נקודות המחלוקת, עורכי הדין יבחנו אותן לפי מידת אי ההסכמה ויזהו אילו נושאים ניתן לפתור באמצעות פשרה ואלו עשויים לדרוש דיון נוסף או התערבות משפטית. השלב הבא הוא לנסות להגיע להסכמות בנקודות שבהן אפשר להתפשר, לנסח את ההסכמות בצורה ברורה ומוסכמת על הצדדים. לבסוף, לאחר טיפול ופתרון כל נקודות המחלוקת, ההסכם נחתם על ידי שני הצדדים ומועבר לאישור בית המשפט.

להסכמי פשרה מספר יתרונות על פני ניהול הליכים בבית המשפט. בהגעה להסכם יש לצדדים יותר שליטה על ההשלכות הנובעות מההסכם ועל התוצאות שהם משיגים. כמו כן, בעת הגעה להסכמה ניתן להתאים את ההסכם באופן אישי לצרכים ולנסיבות הייחודיות, תוך השגת המטרות החשובות לבני הזוג. הסכמי פשרה גם חוסכים משאבים כמו זמן וכסף בצורה ניכרת. מעבר לכך, הסכמי פשרה יכולים לצמצם את הסכסוך בין הצדדים. על ידי עבודה משותפת כדי להגיע להסכמה, ייתכן שהצדדים יוכלו לשמור על מערכת יחסים ידידותית יותר לאחר הגירושין, דבר שיכול להיות חשוב במיוחד אם יש להם ילדים.

 

הסכמי פשרה בגירושין

הסכמי פשרה בגירושין

עוד באותו נושא:

עלויות התרת נישואין 

רבים מהזוגות המתגרשים ומצויים בפני הליך של התרת נישואין מוצאים את עצמם בפני הליך מורכב עם שאלות רבות וביניהן: כמה עולה התרת נישואין?  מה העלויות

קרא עוד...
התרת נישואין טפסים

במשך שנים רבות זוגות ממוצא דתי מעורב, חסרי דת וזוגות חד מיניים בישראל, נתקלו בבעיה של ממש בבואם להתגרש. זאת משום שבישראל הסדרת המעמד האישי

קרא עוד...
התרת נישואין חד מיניים

בשנים האחרונות, הנושא של התרת נישואין חד מיניים תופס תאוצה בשיח הציבורי והמשפטי בישראל. הליך זה, המיועד לזוגות מאותו מין שנישאו בחו"ל ומבקשים להיפרד, מהווה

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>