תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

גירושין בגישור או בהליך משפטי?

בישראל החל משנת 2016 הגשת תביעת גירושין או כל תביעה אחרת בענייני משפחה (למעט חריגים) כרוכה בהליך גישור חובה. גישור זה יכול להתרחש באמצעות צו בית משפט או בהליך גישור פרטי. כמו כן, בית המשפט מעניק גישה לשירותי גישור באמצעות יחידת התמיכה שלו, שבה עובדים סוציאליים עוזרים לצדדים להגיע להסכמה לגבי אופן הניהול של ההליכים.

בשורות הבאות נדון בהבדלים העיקריים בין גירושין בהליך משפטי לבין גירושין במסגרת גישור ונסביר את היתרונות בעניין – גירושין בגישור או בהליך משפטי.

 

בדרך לגירושין בגישור או בהליך משפטי – עוצרים בפגישות מהו"ת

בישראל הגשת תביעת גירושין בבית הדין הרבני או תביעות בבימ"ש לענייני משפחה (למעט חריגים) מחייבת את הצדדים לעבור דרך הליך שנקרא פגישות מהו"ת (מידע הכוונה ותיאום) החל משנת 2016. זאת על פי החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה.

חוק זה ידוע גם בתור "חוק גישור חובה", אף על פי שהמהות של המפגשים שהוא מחייב זוגות מתגרשים לקחת בהם חלק, היא למעשה לספק לבני הזוג מידע לגבי ערוצים שבהם יוכלו לפתור את המחלוקות ביניהם מחוץ לכותלי בתי המשפט, ולא לטפל בסוגיות הכרוכות בהסכם הגירושין בפועל.

בית המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים מעניקים גישה לשירותי הכוונה ראשוניים אלו באמצעות יחידת הסיוע שלו, בסיוע עובדים סוציאליים שמטרתם להקל על הצדדים בהידברות וקבלת החלטה לגבי הגעה לשלום בית, או לחילופין – המסגרת שבה יקדמו את הליך הגירושין:

כתביעת גירושין המתנהלת בבית הדין הרבני או כתביעות בבית המשפט לענייני משפחה – או לחלופין – בהליך גישור פרטי המתנהל מחוצה לו, באמצעות עורך דין לענייני גישור שהוא עו"ד דיני משפחה בעל הסמכת מגשר.

תהליך התיווך הראשוני המתקיים ביחידות הסיוע הסמוכות לבתי המשפט, הוא ללא עלות ובדרך כלל מורכב מאחד עד ארבעה מפגשים. בפגישה הראשונה משתתפים בני הזוג ללא עורכי הדין שלהם, והם עושים מאמץ לפתור את המחלוקות ביניהם בכוחות עצמם. במסגרת זו, עד ארבע פגישות יכולות להתקיים תוך 45 יום, אולם אם המחלוקות בין הצדדים עמוקות וחמורות מדי, ניתן לחתום על ויתור כבר לאחר הפגישה הראשונה.

בסיומן של ארבע הפגישות, אם התקיימו ובמידה ולא הושגה הסכמה בין הצדדים, זכותו של הגורם שיזם את הבקשה להגיש תביעה בתום מניין הימים הקבוע בחוק. חשוב לציין כי ההליך חסוי, ולא ניתן להשתמש בהצהרות שנאמרו במהלך הגישור בערכאות משפטיות.

שוקלים לפנות להליך גירושין בגישור או בהליך משפטי? ניתן לפנות למשרדו של עורך דין ערן עזרא לצורך ייעוץ בנוגע לכל אחת מן האפשרויות ולליווי בהליך. לפרטים נוספים – ניתן ליצור קשר עם המשרד באמצעות הטופס להלן.

 

משמעות הבחירה בגירושין בגישור או בהליך משפטי

לבחירה בין גירושין בגישור או הליכים משפטיים יש השלכות משמעותיות. כאשר מחליטים בין שתי האפשרויות בסוף מפגשי המהו"ת, אנשים צריכים לקחת בחשבון את ההשפעות ארוכות הטווח של החלטתם. הליכים משפטיים יכולים להיות מכבידים כלכלית ולקחת זמן לא מבוטל. אחד הדברים החשובים ביותר הוא ההשפעה של ניהול ההליכים על ילדים קטינים ויש להתחשב גם בכך כאשר מנהלים הליכים משפטיים.

הליכי גירושין המתנהלים כהליך משפטי עלולים להותיר את מי מהצדדים או את שניהם עם הצורך להתמודד בהליך לא פשוט. ההליך של ניהול משפט מביא להכרעה על ידי בית המשפט או בית הדין הרבני. לעומת זאת, הליך גישור, במיוחד כאשר הוא מתנהל בסיוע עורך דין לענייני משפחה המתמחה בגישור גירושין, הוא אופציה מומלצת מאוד למצבים כאלה.

הליך גישור מאפשר למצוא פתרונות יצירתיים לסוגיות סבוכות בכדי למקסם את התועלות של הצדדים.

 

העלויות והתועלות הכרוכות בהליך גירושין בגישור פרטי

הליך גישור פרטי בליווי עורך דין גירושין אמנם כרוך בעלויות, אך הוא מאפשר חיסכון בזמן רב ובהוצאות משפטיות לשני הצדדים, ביחס לתביעת גירושין במתכונתה המסורתית. בעבודה עם עו"ד גירושין במתכונת של הליכי גישור המתקיימים מחוץ לבית המשפט, תגלו שהדגש הוא על הגעה לפתרונות למחלוקות בתוך פרק זמן קצר.

זאת בניגוד לתביעות גירושין בהליך משפטי שיכולות להתארך ולהמשך חודשים רבים ולעיתים גם שנים – ובהתאם לזאת, גם לגרור הוצאות כספיות גדולות עבור שני הצדדים. בנוסף, לא רק שהגישור מהווה תהליך מקצועי יותר, אלא גם לוקח בחשבון את הצרכים והרצונות של בני הזוג, עם זמני מפגש גמישים ואווירה פחות לחוצה לעומת זו הקיימת בבתי המשפט.

 

כיצד עורך דין גירושין יכול לפשט עבורכם את הליך הגישור?

הליך גישור כרוך במשא ומתן בין הצדדים, אך למרבה הצער, לא כולם מצוידים בכלים ובסבלנות הנחוצה לכך. בנושא זה, סיוע מעורך דין גירושין כמגשר, מהווה משאב רב-ערך. כבר הוכח כי גישור גירושין בליווי עורך דין, מוביל למחויבות חזקה יותר של הצדדים להגיע להסכמות.

זאת הודות לעובדה שעו"ד גירושין פועל כגורם ניטראלי בהליך, שיש לו יכולת לתווך בין הצדדים ולמצוא "גשר" בכדי שיוכלו לצלוח את הסכסוך בדרך של גישור. הניסיון של מגשר גירושין שעוסק בדיני משפחה וגירושין יכול לסייע מאוד להצלחת הגישור. הדבר מגדיל את הסיכויים לתוצאה חיובית עבור שני בני הזוג וממזער את המעמסה הרגשית הנלווית לגירושין.

בקצרה, לעורך דין גירושין יש את הכלים והניסיון הנדרשים על מנת לזרז את התהליך, לייעל אותו ולסייע לבני הזוג להגיע לתוצאה אפקטיבית לשניהם באמצעים יצירתיים. כך, כאשר עומדים בפני הבחירה של גירושין בגישור או הליך משפטי, במקרים המתאימים, מומלץ למצות את ההליכים של גישור גירושין באמצעות עורך דין גירושין שהינו בעל הסמכה כמגשר.

 

אז מה עדיף עבור הזוג המתגרש: גירושין בגישור או בהליך משפטי?

כאשר עומדים בפני קבלת בחירה כבדת משקל בין ניהול הליך הגירושין בערכאות משפטיות לעומת טיפול בו במסגרת גישור גירושין פרטי, חשוב לעמוד על המשמעויות הנלוות לבחירה בכל אחת מן האפשרויות הללו.

זוגות רבים צוברים נכסים וכספים ומקיימים משפחות במהלך השנים, מה שמוליד צורך בתהליך מאורגן היטב לחלוקת רכוש ולקביעת הסדרי משמורת, אחריות הורית וחלוקת זמני שהות. מומלץ לפנות להליך גישור המנוהל במקצועיות על ידי עורך דין גירושין המוסמך כמגשר.

הליך הגישור – לעומת החלופה המשפטית, מאפשר לצדדים המתגרשים להגיע בתוך זמן קצר יחסית לפתרון משביע רצון של מכלול הסוגיות הרלוונטיות לפירוק היחידה המשפחתית שלהם. זאת ללא אי הוודאות הנלווית לניהול הליכים משפטיים בבית המשפט או בבית הדין הרבני, שיכולה להתגלות כגורם לטלטלה בלתי פוסקת בחייהם של כל המעורבים, לרבות הילדים המשותפים.

לפיכך, במקרים המתאימים, גירושין בגישור מהווים אלטרנטיבה מומלצת בהרבה מגירושין בהליך משפטי, ועורך דין גירושין שעוסק בהליכי גישור יכול במקרים המתאימים ליתן מענה הולם.

 

לסיכום

תביעות גירושין בערכאות נוטות מטבען להפוך למאבק ארוך עבור כל המעורבים ולכן מומלץ שהבחירה בפתרון של ניהול הליך משפטי – תתבצע בתור מוצא אחרון. ככל שהדבר מתאפשר, עדיף לבחור בפתרון של גירושין בגישור שמהווה חלופה מומלצת לניהול הליכים משפטיים.

עבור זוגות מתגרשים החפצים בגיבוש הסכם גירושין חוקי, יסודי והוגן תוך תקופה קצרה, מבלי לסכן את הזכויות והאינטרסים שלהם או של ילדיהם בתהליך – מומלץ לבחון את החלופה של גישור גירושין. עדיין לא בטוחים באיזו מתכונת נכון לכם להתגרש? ניתן להיוועץ עם עו"ד ערן עזרא – עורך דין לענייני משפחה וגירושין המוסמך כמגשר. לתיאום ניתן ליצור קשר עם המשרד בטלפון: 03-644-2224.

 

שאלות ותשובות בנושא גירושין בגישור או בהליך משפטי?

גירושין בגישור כרוכים במשא ומתן בין הצדדים בסיוע עורך דין גירושין, בעוד שהליך משפטי הוא הליך המתנהל כתביעה בבית משפט עם שופט או בבית הדין הרבני עם דיינים – אשר הם המקבלים את ההחלטות הסופיות עבור הצדדים.

לא, הליך הגישור עם עורך דין גירושין פרטי כרוך בעלויות שכר טרחה, זאת בניגוד להליך הידוע כ"גישור חובה" המתקיים במסגרת פגישות המהו"ת בסיוע בית המשפט שכרוך רק בתשלום אגרה. בחירה בגירושין בהליך גישור כרוכה בעלויות נמוכות יותר מניהול הליך משפטי.

גירושין בגישור יכולים לחסוך לצדדים כסף, להפחית את הלחץ והמורכבות הכללית של התהליך, ולספק מחויבות גדולה יותר של בני הזוג להגיע להסכמות. התהליך יכול גם להיות גמיש יותר ולקחת בחשבון את הצרכים והרצונות של בני הזוג ולמקסם תועלות.

כאשר מחליטים בין גירושין בגישור לבין הליך משפטי, יש לקחת בחשבון את ההשלכות ארוכות הטווח, לרבות העלות, משך ההליך ואי הוודאות הפוטנציאלית של התוצאה בהליך משפטי. גם הבחירה בעורך דין גירושין העוסק בגישור יכולה לפשט את התהליך כשמדובר בגישור ולהגדיל את הסיכויים לתוצאה חיובית ומשביעת רצון עבור כולם.

 

גירושין בגישור או בהליך משפטי?

גירושין בגישור או בהליך משפטי?

 

עוד באותו נושא:

עלויות התרת נישואין 

רבים מהזוגות המתגרשים ומצויים בפני הליך של התרת נישואין מוצאים את עצמם בפני הליך מורכב עם שאלות רבות וביניהן: כמה עולה התרת נישואין?  מה העלויות

קרא עוד...
התרת נישואין טפסים

במשך שנים רבות זוגות ממוצא דתי מעורב, חסרי דת וזוגות חד מיניים בישראל, נתקלו בבעיה של ממש בבואם להתגרש. זאת משום שבישראל הסדרת המעמד האישי

קרא עוד...
התרת נישואין חד מיניים

בשנים האחרונות, הנושא של התרת נישואין חד מיניים תופס תאוצה בשיח הציבורי והמשפטי בישראל. הליך זה, המיועד לזוגות מאותו מין שנישאו בחו"ל ומבקשים להיפרד, מהווה

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>