תפריט
לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

03-6442224

שינוי הסכם ממון

כל הסכם ממון שנחתם בין בני זוג, נשאר בתוקף אלא אם שני הצדדים יסכימו לשנות או לבטל אותו. אולם חשוב לדעת שביטול או שינוי הסכם ממון, מצריך הסכמה הדדית. הרצון לשנות את ההסכם על ידי צד אחד בלבד אינו מספיק. למעשה, אם מי מהצדדים מביע עניין בשינוי ההסכם, התהליך כולו מתחיל למעשה מחדש. שינויים יכולים לחול רטרואקטיבית על תקופות קודמות או להיכנס לתוקף מתאריך אחר, כפי שייקבע על ידי בני הזוג. בכל מקרה, לרוב השינויים ייכנסו לתוקף ביום שבו הצדדים יחתמו על השינוי (או עם אישור ההסכם, כמפורט להלן). אם ברצונכם לערוך שינויים בהסכם הממון שלכם, הצעד הראשון הוא לפנות לבני זוגכם ולדון בתיקון המבוקש.

 

האם כל שינוי בהסכם ממון מחייב את אישור בית המשפט?

לרוב כשבני הזוג מגיעים להסכמה לשינוי הסכם הממון שלהם, יש צורך לתקף את השינוי מול בית משפט או נוטריון. עם זאת, לא כל ההתאמות בהסכם הממון בהכרח דורשות אישור כזה, גם עבור זוגות נשואים.

במקרים בהם לא מדובר בבני זוג נשואים – לרבות כאשר השינוי נחשב לבלתי מהותי ובעל ערך מינורי יחסית, וההסכם המקורי מתיר ביצוע שינויים בכתב גם מבלי לאשרם בבית המשפט, השינוי ייכנס לתוקף ללא צורך באישור בית המשפט, אך חשוב להיות זהירים בנושא. בכל מקרה – כאשר מדובר בבני זוג נשואים – יש לאשר כל הסכם בפני בית המשפט לענייני משפחה.

מומלץ לפנות להכוונה קפדנית של עו"ד דיני משפחה לפני קבלת החלטה על שינוי הסכמי ממון.

 

כיצד שינוי הסכם ממון מתבצע?

עריכת שינויים בהסכם ממון, מצריכה תיעוד פורמלי. לכן הגעה להסכמה שבעל פה בין הצדדים, אינה מספיקה לבדה כאשר קיים כבר הסכם ממון שנוסח ונחתם בעבר.

 

שינוי הסכם ממון לזוגות לא נשואים

זוגות לפני הנישואין, נדרשים לאשר כל שינוי בהסכם הממון שלהם מול נוטריון או בבית משפט. ככלל, רצוי להתאים את שיטת האישור של השינויים בהסכם הקיים, לזו הראשונית. פירושו כי אם האישור ניתן על ידי נוטריון במקור, עדיף לאשר גם את השינוי בהסכם בפני נוטריון. מנגד, אם האישור הגיע במקור מבית במשפט, מומלץ לבקש אישור גם לשינויים בהסכם הממון מבית המשפט.

 

שינוי הסכם ממון לזוגות נשואים או ידועים בציבור

עבור זוגות נשואים, השינוי צריך לעבור אישור בלעדי של בית המשפט. אולם אם אתם זוג ידועים בציבור ולא אישרתם מלכתחילה את ההסכם שברצונכם לתקן, לא נדרש אישור חיצוני גם לשינויו. כידועים בציבור, יש לכם אפשרות לנסח הסכם חדש שמקיף את כל התנאים המקוריים לצד השינויים הרצויים. לחלופין, תוכלו להעלות על הכתב אך ורק את השינויים הספציפיים בהם אתם מעוניינים, ולהגיש אותם לאישור כמפורט מעלה.

ללא קשר לגישה שנבחרה, ההסכם (או התיקון) החדש, צריכים להתייחס להסכם הממון המקורי. לצורך העניין, יש לפעול לביטול ההסכם הישן במידה ועורכים הסכם ממון חדש, או לציין שהוא יישאר בתוקף עם השינויים הרלוונטיים, הנובעים מהתיקונים שהוכנסו.

 

לסיכום

אם צד אחד מתנגד לשינוי המוצע, במיוחד אם הוא נחשב משמעותי או חיוני, האפשרויות הן או לסיים את הקשר הזוגי או לשמור על הקשר הזוגי מבלי ליישם את השינוי. כמובן, לעיתים ניתן לגשר על המחלוקת העקרונית באמצעות פנייה להליך גישור שיתנהל בעזרתו של עורך דין לענייני משפחה שהוא עורך דין לענייני גישור ויוכל להציע לבני הזוג גישות שונות למציאת דרך האמצע, בסוגיה הרכושית השנויה במחלוקת. בכל מקרה – חשוב לזכור לגבי כל האמור – שכאשר מדובר בבני זוג נשואים – יש לאשר את הסכם הממון או את התיקון להסכם הממון בפני בית המשפט.

במקרה שבוחרים צד לשנות הוראה בהוראות ההסכם, עליהם לחתום על הסכם חדש המשנה את אותה ההוראה, ולאשר אותו, כמקובל.

מדובר בדרך שדורשת את הסכמת שני הצדדים, ושמבטלת הוראה קודמת. ראוי שסעיפי הסכם הממון יעוגנו כך שלא ניתן יהיה לפתוח את הוראותיו או לפרשם בדרך שונה. אסור להותיר לצדדים לעתיד נקודות בעלות חוסר וודאות או שמאפשרות שיקול דעת. דוגמא להסכם ממון.

 

שאלות ותשובות בנושא שינוי הסכם ממון

שינוי הסכם ממון מצריך תיעוד פורמלי בכתב. הגעה להבנות הדדיות בעל פה בלבד אינה מספיקה כאשר קיים כבר הסכם חתום. את השינויים בהסכם על זוגות נשואים לאשר מול בית המשפט.

אם צד אחד מתנגד לשינוי המוצע, במיוחד אם הוא נחשב משמעותי או חיוני, האפשרויות הן או לסיים את הקשר או לשמור על הקשר הזוגי מבלי ליישם את השינוי. אפשרות נוספת היא פנייה להליכי גישור בעזרת עו"ד דיני משפחה המוסמך כמגשר.

הקביעה מה נחשב לשינוי מהותי הטעון אישור, לעומת שינוי מינורי שאינו מצריך אישור, יכולה להיות עניין עדין ומעט סובייקטיבי. לכן, מומלץ לפנות להכוונת עו"ד לענייני משפחה לפני קבלת החלטה.

עבור זוגות נשואים, השינוי צריך לעבור אישור בלעדי של בית המשפט. בידול זה מטרתו לייעל את התהליך ולמנוע עומסים משפטיים וכלכליים מיותרים על זוגות.

 

שינוי הסכם ממון

שינוי הסכם ממון

עוד באותו נושא:

הסכם ממון לפני הנישואין 

עריכת הסכם ממון לפני הנישואין הפכה נפוצה מאוד בישראל, בעיקר לאור שיעורי הגירושין הגבוהים. הסכמים אלו מאפשרים לבני זוג להתמודד עם סוגיות כגון חלוקת רכוש

קרא עוד...
הסכם ממון לאחר נישואין

הסכם ממון הוא כלי חשוב להסדרת ענייני הרכוש בין בני זוג, במיוחד לקראת גירושין. אמנם עדיף לערוך הסכם שכזה טרם הנישואין, אך לעיתים נוצר הצורך

קרא עוד...
יתרונות הסכם ממון

הסכם ממון הוא הסכם משפטי מחייב בין בני זוג, אשר מסדיר את חלוקת הרכוש ביניהם במקרה של פקיעת הנישואין. הסכם זה יכול לספק לבני הזוג

קרא עוד...
עורך דין הסכם ממון

יש הסוברים, ובצדק, שהסכם ממון הוא אחד הכלים המשמרים את חיי הנישואין. הסיבה לכך היא שהוא מסיר את הערפל מרכוש שהביא עימו צד מלפני הנישואין.

קרא עוד...
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 47 ביקורות
×
js_loader
a5
ערן עזרא – משרד עורכי דין ונוטריון
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם עורך דין >>